Markkinointisuunnitelma varaosaliikkeelle
Valo, Sari; Valo, Julia (2018)
Valo, Sari
Valo, Julia
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321456
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321456
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään markkinointisuunnitelmaa teorian, analyysien ja kohdeyritykselle suunnitellun kokonaisuuden kautta. Kohdeyritykseksi valittiin varaosa-alan toimija Kiteen Varaosa Ky. Kohdeyrityksellä ei ollut ennen opinnäytetyön toteutusta lainkaan markkinointisuunnitelmaa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa yritykselle toimiva markkinointisuunnitelma, jonka avulla kohdeyritys voisi tehokkaasti kehittää toimintaansa.
Pääpainona opinnäytetyössä olivat analyysit, joiden avulla kartoitettiin yrityksen tilanne menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Erityisesti 7 P:n malli, SWOT- ja lähtökohta-analyysit toimivat apukeinoina kohdeyritykselle sopivimpien markkinoinnin toimintojen löytämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä tietoa kirjoituspöytätutkimuksen ja haastattelujen avulla. Työ on muodoltaan toiminnallinen, joten produktissa keskityttiin tuottamaan käytännöllinen markkinointisuunnitelma.
Toteutettu markkinointisuunnitelma tarjoaa kohdeyritykselle valmiit mallit markkinoinnin kehittämiseen ja uusien keinojen käyttöönottamista varten. Suunnitelma rakentui teoriapainotteisen tiedon sekä yrityksen omien toiveiden ja resurssien ympärille. Markkinointisuunnitelma keskittyi kokonaisvaltaisesti kohdeyrityksen markkinoinnin kehittämiseen ja suunnitteluun.
Pääpainona opinnäytetyössä olivat analyysit, joiden avulla kartoitettiin yrityksen tilanne menneisyydessä, nykyhetkessä ja tulevaisuudessa. Erityisesti 7 P:n malli, SWOT- ja lähtökohta-analyysit toimivat apukeinoina kohdeyritykselle sopivimpien markkinoinnin toimintojen löytämiseen. Opinnäytetyö toteutettiin keräämällä tietoa kirjoituspöytätutkimuksen ja haastattelujen avulla. Työ on muodoltaan toiminnallinen, joten produktissa keskityttiin tuottamaan käytännöllinen markkinointisuunnitelma.
Toteutettu markkinointisuunnitelma tarjoaa kohdeyritykselle valmiit mallit markkinoinnin kehittämiseen ja uusien keinojen käyttöönottamista varten. Suunnitelma rakentui teoriapainotteisen tiedon sekä yrityksen omien toiveiden ja resurssien ympärille. Markkinointisuunnitelma keskittyi kokonaisvaltaisesti kohdeyrityksen markkinoinnin kehittämiseen ja suunnitteluun.