"Tässä minä olen" -tehtäväkirja nuorten itsetuntemuksen vahvistamiseen
Catalano, Lidia; Pohjola, Aino (2018)
Catalano, Lidia
Pohjola, Aino
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321439
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321439
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää nuorten kanssa tehtävää ehkäisevää mielenterveystyötä. Opinnäytetyön tehtävä oli luoda tehtäväkirja työvälineeksi nuorten itsetuntemuksen vahvistamiseen. Tehtäväkirjan nimi on ”Tässä minä olen”, ja nuori voi käyttää sitä itsenäisesti ja/tai yhdessä ammattilaisen kanssa. Tehtäväkirja tulee osaksi työn toimeksiantajan, Joensuun Setlementti ry:n toimintaa. Lisäksi se julkaistaan tekijänoikeusvapaana Suomen Setlementtiliiton verkkosivuilla kaikkien käyttöön.
Opinnäytetyöprosessissa toteutettiin keväällä 2018 Joensuun Setlementin Tyttöjen Tuvalla ”Tässä minä olen” -pienryhmä. Se toimi osana tehtäväkirjan kokoamisessa käytettyjä tiedonkeräämis- ja arviointimenetelmiä. Tehtäväkirjan kehittäminen pohjautui myös alan teoriaan ja tekijöiden kokemukseen alalta. Prosessin edetessä tehtäväkirjaa arvioitiin monipuolisesti. Sen prototyypistä kerättiin palautetta kohderyhmään kuuluvilta nuorilta ja heidän kanssaan työskenteleviltä ammattilaisilta. Tehtäväkirjan teossa hyödynnettiin tuotekehityksen prosessin teoriaa.
”Tässä minä olen” -tehtäväkirjassa käsitellään viittä teemaa: voimavarat, tunteet, roolit ja minäkuva, kehonkuva ja tulevaisuus. Kohderyhmän edustajat ja toimeksiantaja arvioivat tehtäväkirjan olevan hyvin käyttökelpoinen ja laajalti hyödynnettävissä. Se vastaa toimeksiantajan tarpeita ja toiveita erinomaisesti. Opinnäytetyön tuotoksena luodulla tehtäväkirjalla on myös laajat jatkokehitysmahdollisuudet, esimerkiksi sen sisältöä voisi entisestään laajentaa tai kohderyhmää muuttaa.
Opinnäytetyöprosessissa toteutettiin keväällä 2018 Joensuun Setlementin Tyttöjen Tuvalla ”Tässä minä olen” -pienryhmä. Se toimi osana tehtäväkirjan kokoamisessa käytettyjä tiedonkeräämis- ja arviointimenetelmiä. Tehtäväkirjan kehittäminen pohjautui myös alan teoriaan ja tekijöiden kokemukseen alalta. Prosessin edetessä tehtäväkirjaa arvioitiin monipuolisesti. Sen prototyypistä kerättiin palautetta kohderyhmään kuuluvilta nuorilta ja heidän kanssaan työskenteleviltä ammattilaisilta. Tehtäväkirjan teossa hyödynnettiin tuotekehityksen prosessin teoriaa.
”Tässä minä olen” -tehtäväkirjassa käsitellään viittä teemaa: voimavarat, tunteet, roolit ja minäkuva, kehonkuva ja tulevaisuus. Kohderyhmän edustajat ja toimeksiantaja arvioivat tehtäväkirjan olevan hyvin käyttökelpoinen ja laajalti hyödynnettävissä. Se vastaa toimeksiantajan tarpeita ja toiveita erinomaisesti. Opinnäytetyön tuotoksena luodulla tehtäväkirjalla on myös laajat jatkokehitysmahdollisuudet, esimerkiksi sen sisältöä voisi entisestään laajentaa tai kohderyhmää muuttaa.