Keskustelurobotti sisällönhallintajärjestelmään : Case: Cubescom Digital Oy
Lahtinen, Sanna (2018)
Lahtinen, Sanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121221148
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käydään läpi, miten keskustelurobotti eli chatbot rakennetaan sisällönhallintajärjestelmään.Toimeksiantajana toimi Cubescom Digital Oy. Yrityksen liiketoimintaa pyrittiin parantamaan kyseisellä ratkaisulla sekä helpottamaan asiakaspalvelun työn määrää.
Toteutuksessa chatkanavan pohjana toimi IBM:n kehittämä Watson tekoäly. Watson tarjoaa useita tekoälyyn pohjautuvia lisäosia, kuten luonnollisen kielen ymmärtämisen, visuaalisen tunnistuksen ja nopeutetun tiedon optimoinnin. Ratkaisuna kyseiseen toteutukseen käytettiin Watsonin Assistant-palvelua, joka mahdollistaa chatkeskustelun luomisen.
Toteutus rakennettiin asiakaspalvelutarkoitukseen yrityksen uusille verkkosivuille. Koska verkkosivut olivat WordPress-pohjaiset, työssä kerrotaan kuinka WordPressin asennus tapahtuu, sekä millainen on sen rakenne ja kuinka chatbotti integroitiin tähän sisällönhallintajärjestelmään.
Työ pohjautuu suureksi osaksi omakohtaiseen kokemukseen ja tekemiseen. Chatkanavan toiminnallisuus toteutettiin käyttäen PHP- ja JavaScript-ohjelmointikieliä. Haasteena työssä oli juuri oikeanlaisen ratkaisun toteuttaminen yrityksen käyttötarkoitusta varten.
Toteutuksessa chatkanavan pohjana toimi IBM:n kehittämä Watson tekoäly. Watson tarjoaa useita tekoälyyn pohjautuvia lisäosia, kuten luonnollisen kielen ymmärtämisen, visuaalisen tunnistuksen ja nopeutetun tiedon optimoinnin. Ratkaisuna kyseiseen toteutukseen käytettiin Watsonin Assistant-palvelua, joka mahdollistaa chatkeskustelun luomisen.
Toteutus rakennettiin asiakaspalvelutarkoitukseen yrityksen uusille verkkosivuille. Koska verkkosivut olivat WordPress-pohjaiset, työssä kerrotaan kuinka WordPressin asennus tapahtuu, sekä millainen on sen rakenne ja kuinka chatbotti integroitiin tähän sisällönhallintajärjestelmään.
Työ pohjautuu suureksi osaksi omakohtaiseen kokemukseen ja tekemiseen. Chatkanavan toiminnallisuus toteutettiin käyttäen PHP- ja JavaScript-ohjelmointikieliä. Haasteena työssä oli juuri oikeanlaisen ratkaisun toteuttaminen yrityksen käyttötarkoitusta varten.