Verkkokaupan toimitusaikojen ja saatavuuksien hallinnan parantaminen
Heimo, Hilla (2018)
Lataukset:
Heimo, Hilla
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421587
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421587
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin tuntemattomana pysyttelevälle yritykselle. Opinnäytetyön aiheena oli verkkokaupan toimitusaikojen ja saatavuuksien hallinnan parantaminen. Tavoitteena oli selvittää, kuinka yrityksen olisi mahdollista parantaa toimitusaikojen sekä saatavuuksien hallintaa ja minkälaisia keinoja yritys voisi käyttää.
Tietoperusta aloitettiin digitalisaatiosta yleisesti, jonka jälkeen siirryttiin sen vaikutuksiin. Yksi esimerkki digitalisaation vaikutuksista on verkkokaupan syntyminen, joten digitalisaation jälkeen tietoperustassa siirryttiin verkkokauppaan. Toimitusaikojen ja saatavuuksien hallintaan kuuluu olennaisena osana toimitusketju sekä toimitusketjun rakenne. Toimitusketju voi olla monimutkainen tai yksinkertainen. Monimutkaiseen toimitusketjuun liittyy useampia toimijoita. Jos jokin toimitusketjun osa ei toimi, kuten pitäisi, vaikuttaa se tuotteiden saatavuuksiin ja toimitusaikoihin pidentävästi. Toimitusketjun jokaisella toimijalla tulee olla samankaltaisia tavoitteita, jotta toimitusketju toimii.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimusmenetelmän yksi tiedonkeräys menetelmistä on teemahaastattelu. Teemahaastattelun toteuttaminen ja haastattelun tulosten analysointi kuului osaksi tätä työtä. Haastattelun avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa yrityksen työntekijöiltä toimitusaikojen ja saatavuuksien hallinnasta, sekä hallinnan parantamisesta.
Toimitusaikojen ja saatavuuden hallintaa yritys X:ssä olisi mahdollista parantaa automatisaatiolla. Automatisaation avulla yrityksen olisi helpompi poimia tavarantoimittajien tuotteiden saatavuus- ja toimitusaikatiedot ja sen jälkeen päivittää ne kauppaan. Ennen automaatiota yritys X voisi pyytää useammalta tavarantoimittajalta saldolistauksia, joiden perusteella voitaisiin tietoja päivittää tuotteille. Tämä vähentäisi sähköpostien määrää, joka koskee tuotteiden saatavuuksia sekä toimitusaikoja.
Tietoperusta aloitettiin digitalisaatiosta yleisesti, jonka jälkeen siirryttiin sen vaikutuksiin. Yksi esimerkki digitalisaation vaikutuksista on verkkokaupan syntyminen, joten digitalisaation jälkeen tietoperustassa siirryttiin verkkokauppaan. Toimitusaikojen ja saatavuuksien hallintaan kuuluu olennaisena osana toimitusketju sekä toimitusketjun rakenne. Toimitusketju voi olla monimutkainen tai yksinkertainen. Monimutkaiseen toimitusketjuun liittyy useampia toimijoita. Jos jokin toimitusketjun osa ei toimi, kuten pitäisi, vaikuttaa se tuotteiden saatavuuksiin ja toimitusaikoihin pidentävästi. Toimitusketjun jokaisella toimijalla tulee olla samankaltaisia tavoitteita, jotta toimitusketju toimii.
Tässä opinnäytetyössä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmää. Laadullisen tutkimusmenetelmän yksi tiedonkeräys menetelmistä on teemahaastattelu. Teemahaastattelun toteuttaminen ja haastattelun tulosten analysointi kuului osaksi tätä työtä. Haastattelun avulla saatiin kerättyä arvokasta tietoa yrityksen työntekijöiltä toimitusaikojen ja saatavuuksien hallinnasta, sekä hallinnan parantamisesta.
Toimitusaikojen ja saatavuuden hallintaa yritys X:ssä olisi mahdollista parantaa automatisaatiolla. Automatisaation avulla yrityksen olisi helpompi poimia tavarantoimittajien tuotteiden saatavuus- ja toimitusaikatiedot ja sen jälkeen päivittää ne kauppaan. Ennen automaatiota yritys X voisi pyytää useammalta tavarantoimittajalta saldolistauksia, joiden perusteella voitaisiin tietoja päivittää tuotteille. Tämä vähentäisi sähköpostien määrää, joka koskee tuotteiden saatavuuksia sekä toimitusaikoja.