Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kulttuurikimara - ideapankki monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen

Korkiamäki, Arja (2018)

 
Avaa tiedosto
Korkiamaki_Arja.pdf (4.450Mt)
Kulttuurikimara - IDEAPANKKI monikulttuuriseen varhaiskasvatukseen - Korkiamaki_Arja.pdf (3.168Mt)
Lataukset: 


Korkiamäki, Arja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121321329
Tiivistelmä
Kulttuurinen moninaisuus alkaa olla jo osa suomalaistenkin arkea, joten on tärkeää, että monikulttuurisuuteen ja suvaitsevaisuuteen kasvaminen alkaa jo varhaiskasvatusiässä. Tähän ajatukseen perustuen kehitettiin varhaiskasvatukseen monikulttuurisuuskasvatuksen tueksi ideapankki, josta varhaiskasvattajien on helppo löytää tietoa ja ideoita päiväkodin monikulttuurisuuskasvatusta suunnitellessaan ja toteuttaessaan. Kehittämistyön tarkoituksena oli helpottaa varhaiskasvattajien monikulttuurisuuskasvatuksen suunnittelutyötä ja sen myötä lisätä suvaitsevaisuutta ja ymmärrystä kulttuureista.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu kulttuurin käsitteelle, johon liittyen käsiteltiin kulttuuri-identiteettiä, monikulttuurisuutta ja monikulttuurisuuskasvatusta. Teoriapohjaan sisältyvät lisäksi varhaiskasvatuksen ja varhaiskasvattajan monikulttuurisen kompetenssin määritelmät, ja myös käsiteltiin lapsen sosiaalisia taitoja, lasta oppijana sekä lapsen osallisuutta. Teoriapohjassa määriteltiin teorian kautta lisäksi vielä huoltajien kanssa tehtävää yhteistyötä.

Toiminnallinen opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä vantaalaisen päiväkodin kanssa. Päiväkodin varhaiskasvattajat testasivat ja arvioivat ideapankin toimivuutta ja päiväkoti mahdollisti myös opinnäytetyön tekijälle tilaisuuden testata produktia lapsiryhmän kanssa. Ideapankissa tarkasteltiin viittä eri kulttuuriosiota, jotka rakentuivat erilaisista toiminnallisista teemoista. Kulttuuriosioon valikoituivat Kiinan, Romanian, Saamenmaan, Somalian ja Venäjän kulttuurit. Kulttuuriosioiden toiminnalliset teemat koostuivat puolestaan tieto-, peli-, kädentaito-, kirjallisuus-, musiikki- ja ruokakulttuuriosioista, eli saman toiminnalliset teemat toistuivat jokaisessa kulttuuriosiossa.

Kyselylomakkeisiin, havainnointiin ja itsearviointiin perustuvan arvioinnin perusteella ideapankin voitiin todeta olevan toimiva kokonaisuus, joka osaltaan helpottaa monikulttuurisuuskasvatuksen suunnittelua, kun toimintaideoita voi helposti mapin muodossa olevasta pankista toteuttaa. Ideapankkia voi laajentaa vielä esimerkiksi lisäämällä sinne uusia kulttuuriosioita, tai laajentaa voidaan nykyisiä osioita tuomalla niihin esimerkiksi katsomuksellista, kielellistä tai pelillistä näkökulmaa.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste