Muutoksenhallinnan kehitys
Anderson, Christian (2018)
Anderson, Christian
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421582
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa toimeksiantajalle ehdotuksia muutoksenhallinnan ohjelmiston käyttöönotolle, hyödyntäen ITIL:istä muokattuja parhaimpia käytäntöjä. Toimeksiantajana on keskikokoinen suomalainen yritys. Sen vahva kasvu, yritysostot sekä sisäisen valvonnan osaston vaatimukset ovat luoneet tarpeen ohjelmistopohjaisen muutoksenhallinnan käyttöönottamiseen.
Menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, joka kuuluu kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tietoperustana tutkimuksessa käytettiin ITIL-palveluhallinnan viitekehystä, sekä ohjelmiston valmistajan parhaimpia käytäntöjä. ITIL-viitekehyksessä on perehdytty erityisesti palvelutransitioon. Muutoksenhallinta on osa palvelutransitiota, jonka prosesseja ja parhaita käytäntöjä on opinnäytetyössä kuvattu laajasti. Yrityksen nykyiset käytännöt ja odotukset tutkimuksen suhteen kartoitettiin haastatteluilla ja havainnoinnilla.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle on tehty ServiceDesk Plus-ohjelmiston muutoksenhallintaosion suosituksia. Suositukset on räätälöity yrityksen kokoon ja toimintaan pohjautuen käyttäen ITIL-viitekehystä. Toimeksiantajalle luotiin tutkimuksen perusteella 4 muutosmallia. Yrityksen käyttämän IT-palveluhallinnan ohjelmistoon suositeltujen muutosmallien implementointi käytiin yksityiskohtaisesti läpi. Muutoksenhallinnan prosesseja, kuten muutoskomitean koostumuksista, toimista hätämuutosten suhteen ja muutoksenhallinnan dokumentoinnista, tehtiin yksityiskohtaiset suositukset. Kehittämisehdotukseksi toimeksiantajalle suositeltiin heidän IT-palveluhallinnan ohjelmiston käytön laajentamista myös muihin moduuleihin. Tämä helpottaisi yrityksen muutospyyntöjen luontia ja parantaisi muutosten seurattavuutta.
Menetelmänä käytettiin toimintatutkimusta, joka kuuluu kvalitatiiviseen tutkimukseen. Tietoperustana tutkimuksessa käytettiin ITIL-palveluhallinnan viitekehystä, sekä ohjelmiston valmistajan parhaimpia käytäntöjä. ITIL-viitekehyksessä on perehdytty erityisesti palvelutransitioon. Muutoksenhallinta on osa palvelutransitiota, jonka prosesseja ja parhaita käytäntöjä on opinnäytetyössä kuvattu laajasti. Yrityksen nykyiset käytännöt ja odotukset tutkimuksen suhteen kartoitettiin haastatteluilla ja havainnoinnilla.
Tutkimuksen tuloksena toimeksiantajalle on tehty ServiceDesk Plus-ohjelmiston muutoksenhallintaosion suosituksia. Suositukset on räätälöity yrityksen kokoon ja toimintaan pohjautuen käyttäen ITIL-viitekehystä. Toimeksiantajalle luotiin tutkimuksen perusteella 4 muutosmallia. Yrityksen käyttämän IT-palveluhallinnan ohjelmistoon suositeltujen muutosmallien implementointi käytiin yksityiskohtaisesti läpi. Muutoksenhallinnan prosesseja, kuten muutoskomitean koostumuksista, toimista hätämuutosten suhteen ja muutoksenhallinnan dokumentoinnista, tehtiin yksityiskohtaiset suositukset. Kehittämisehdotukseksi toimeksiantajalle suositeltiin heidän IT-palveluhallinnan ohjelmiston käytön laajentamista myös muihin moduuleihin. Tämä helpottaisi yrityksen muutospyyntöjen luontia ja parantaisi muutosten seurattavuutta.