Ensiapukoulutus lukiolaisille
Hartikainen, Anni (2018)
Hartikainen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421575
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421575
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää ensiapukoulutus Tuusulan lukion Hyrylän toimipisteen terveystiedon opiskelijoille. Koulutukseen osallistuivat terveyttä tutkimassa kurssin opiskelijat. Tavoitteena oli lisätä opiskelijoiden tietoa ja valmiutta toimia ensiaputilanteissa. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Tuusulan lukio, Hyrylän toimipiste. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisen opinnäytetyön menetelmin. Hyödynsaajana olivat koulutukseen osallistuneet oppilaat.
Opinnäytetyön alkuvaiheessa valikoitiin koulutukseen aiheet terveystiedon opettajan kanssa ja hankittiin teoria tietoa opinnäytetyön aiheista. Tiedonhankintaa kohderyhmää koskien tehtiin alkukartoitus kyselyllä, jossa oppilaat vastasivat ensiapu tietoihin ja taitoihin perustuviin kysymyksiin. Kyselyn pohjalta saatiin selville oppilaiden lähtötaso ennen koulutusta. Ensiapukoulutus toteutettiin terveystiedon oppitunnin aikana ja koulutus koostui neljästä eri aiheesta. Aiheet olivat elvytys, tajuttoman ensiapu, sokin hoito ja haavan sitominen. Koulutukseen sisältyi lyhyt teorialuento ja toiminnallinen osuus, jossa harjoiteltiin elvytystä, kylkiasentoon kääntämistä, hengitysteiden avaamista, sokin hoitoa ja haavan sitomista. Koulutuksen jälkeen oppilaille teetettiin ensiaputaitokysely, jossa he arvioivat mitä oppivat koulutuksesta. Oppilailta ja opettajalta kerättiin myös palaute. Koulutus suunniteltiin siten, että sitä voi käyttää jatkossa apuna ensiavun opetuksessa. Koulutuksen kyselyt ja teoria osuus on terveystiedon opettajan käytössä. Koulutuksen toteutui yhteistyössä terveystiedon opettajan ja oppilaiden kanssa.
Jokainen koulutukseen osallistuja arvioi oppineensa jotakin uutta sekä arvioi koulutukseen olleen vähintään hyvä. Lukion terveystiedon opiskelijat olivat tyytyväisiä koulutukseen, ja oppivat uusia asioita. Koulutuksen suunnittelu ja toteuttaminen toteutui mutkattomasti yhteistyössä terveystiedon opettajan kanssa. Käytössä olevien resurssien puitteissa koulutus toteutui onnistuneesti. Kehittämiskohteiksi nousi laajempi ja syvällisempi teoriaosuus.
Opinnäytetyön alkuvaiheessa valikoitiin koulutukseen aiheet terveystiedon opettajan kanssa ja hankittiin teoria tietoa opinnäytetyön aiheista. Tiedonhankintaa kohderyhmää koskien tehtiin alkukartoitus kyselyllä, jossa oppilaat vastasivat ensiapu tietoihin ja taitoihin perustuviin kysymyksiin. Kyselyn pohjalta saatiin selville oppilaiden lähtötaso ennen koulutusta. Ensiapukoulutus toteutettiin terveystiedon oppitunnin aikana ja koulutus koostui neljästä eri aiheesta. Aiheet olivat elvytys, tajuttoman ensiapu, sokin hoito ja haavan sitominen. Koulutukseen sisältyi lyhyt teorialuento ja toiminnallinen osuus, jossa harjoiteltiin elvytystä, kylkiasentoon kääntämistä, hengitysteiden avaamista, sokin hoitoa ja haavan sitomista. Koulutuksen jälkeen oppilaille teetettiin ensiaputaitokysely, jossa he arvioivat mitä oppivat koulutuksesta. Oppilailta ja opettajalta kerättiin myös palaute. Koulutus suunniteltiin siten, että sitä voi käyttää jatkossa apuna ensiavun opetuksessa. Koulutuksen kyselyt ja teoria osuus on terveystiedon opettajan käytössä. Koulutuksen toteutui yhteistyössä terveystiedon opettajan ja oppilaiden kanssa.
Jokainen koulutukseen osallistuja arvioi oppineensa jotakin uutta sekä arvioi koulutukseen olleen vähintään hyvä. Lukion terveystiedon opiskelijat olivat tyytyväisiä koulutukseen, ja oppivat uusia asioita. Koulutuksen suunnittelu ja toteuttaminen toteutui mutkattomasti yhteistyössä terveystiedon opettajan kanssa. Käytössä olevien resurssien puitteissa koulutus toteutui onnistuneesti. Kehittämiskohteiksi nousi laajempi ja syvällisempi teoriaosuus.