Kauneudenhoitoalan yrityksen sosiaalisen median viestinnän kehittäminen
Jääskeläinen, Veera (2018)
Jääskeläinen, Veera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721845
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121721845
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli kehittää parturi-kampaamo Studio Clipson sosiaalisen median viestintää niin, että he voisivat jatkossa hyödyntää sosiaalista mediaa välineenä asiakkaidensa sitouttamiseen ja tuottaa heille sen avulla lisäarvoa. Tavoitteena oli tarjota Studio Clipsolle tietoa eri sosiaalisen median kanavien hyödyntämismahdollisuuksista, ja tehdä toimintasuunnitelma, josta käy ilmi, mitä kanavia yrityksen kannattaa ottaa käyttöön ja millaista sisältöä heidän tulisi julkaista kussakin kanavassa.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalista mediaa, asiakkuuksien hoitoa ja digimarkkinointia koskevasta kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Tietoperustassa käsitellään sosiaalisen median määritelmää, sen tärkeyttä nykypäivänä ja kuinka sitä voidaan hyödyntää osana markkinointia sekä asiakkuuksien kehittämistä yleisesti ja kampaamoalalla.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä Survey-tutkimusta. Studio Clipson asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumukset ja toiveet yrityksen sosiaalisen median sisältöjä kohtaan selvitettiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen ristiintaulukoimalla niitä ikäryhmittäin.
Tutkimuksen tulosten perusteella Studio Clipsolle tehtiin toimintasuunnitelma, jossa käydään läpi yleisiä suosituksia sosiaalisen median käyttöön ja kanavakohtaisia suosituksia esimerkiksi julkaisutahtiin ja formaatteihin liittyen sekä esimerkkejä mahdollisista sisällöistä. Osana toimintasuunnitelmaa on vuosikello viestinnässä hyödynnettävistä kuukausittaisista teemoista sekä säännölliseen käyttöön tarkoitettujen kanavien, Facebookin ja Instagramin, viikoittainen julkaisukalenteri. Toimintasuunnitelmassa on otettu huomioon pienen yrityksen rajalliset resurssit ja suunnitelma on toteuttamiskelpoinen sellaisenaan. Mikäli Studio Clipson tarpeet muuttuvat tulevaisuudessa, voi toimintasuunnitelmaa muokata sopivammaksi hyödyntäen siihen sisällytettyjä tietoja ja suosituksia.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu sosiaalista mediaa, asiakkuuksien hoitoa ja digimarkkinointia koskevasta kirjallisuudesta sekä verkkolähteistä. Tietoperustassa käsitellään sosiaalisen median määritelmää, sen tärkeyttä nykypäivänä ja kuinka sitä voidaan hyödyntää osana markkinointia sekä asiakkuuksien kehittämistä yleisesti ja kampaamoalalla.
Opinnäytetyössä käytettiin menetelmänä Survey-tutkimusta. Studio Clipson asiakkaiden sosiaalisen median käyttötottumukset ja toiveet yrityksen sosiaalisen median sisältöjä kohtaan selvitettiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen tulokset analysoitiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen ristiintaulukoimalla niitä ikäryhmittäin.
Tutkimuksen tulosten perusteella Studio Clipsolle tehtiin toimintasuunnitelma, jossa käydään läpi yleisiä suosituksia sosiaalisen median käyttöön ja kanavakohtaisia suosituksia esimerkiksi julkaisutahtiin ja formaatteihin liittyen sekä esimerkkejä mahdollisista sisällöistä. Osana toimintasuunnitelmaa on vuosikello viestinnässä hyödynnettävistä kuukausittaisista teemoista sekä säännölliseen käyttöön tarkoitettujen kanavien, Facebookin ja Instagramin, viikoittainen julkaisukalenteri. Toimintasuunnitelmassa on otettu huomioon pienen yrityksen rajalliset resurssit ja suunnitelma on toteuttamiskelpoinen sellaisenaan. Mikäli Studio Clipson tarpeet muuttuvat tulevaisuudessa, voi toimintasuunnitelmaa muokata sopivammaksi hyödyntäen siihen sisällytettyjä tietoja ja suosituksia.