Pankkitoimintaan kohdistuvat väärinkäytökset : kilpajuoksu väärinkäytösten torjumiseksi
Helenius, Joonas (2018)
Helenius, Joonas
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822117
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822117
Tiivistelmä
Nopeasti kehittyvä tietoyhteiskunta ja lainsäädäntö on muokannut pankkialaa kiihtyvällä tahdilla kauemmaksi perinteisestä konttoripohjaisesta asioinnista. Asiakkaan kohtaamiset siirtyvät konttoreista heidän älypuhelimiinsa ja osa asiakkaisiin kohdistuvista päätöksistä tehdään tekoälyä hyödyntäen. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia sitä, miten asiakaskäyttäytymisen muutokset ja jatkuvasti muuttuva lainsäädäntö vaikuttavat vahvasti digitalisoituvaan pankkitoimintaan kohdistuviin väärinkäytöksiin. Tämä opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona OP-Ryhmälle, joka on yksi Suomen suurimmista finanssialan toimijoista.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu yleisistä lähteistä koostuvaan tietoon, jota täydennetään Suomessa työskentelevien alan asiantuntijoiden haastatteluilla. Tietoperustan ja haastatteluiden perusteella tutkimuksen sisältö jaettiin kolmeen osioon. Ensimmäinen osio kuvaa miten pankkitoiminta, lainsäädäntö ja asiakaskäyttäytyminen ovat muuttuneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Toisessa osiossa kuvataan mitä ovat pankkitoimintaan kohdistuvat väärinkäytökset ja petokset. Lopuksi opinnäytetyössä annetaan suuntaa antava pohdinta siitä miten edellä mainitut muutokset vaikuttavat pankkitoiminnan väärinkäytöksiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että pankkitoiminta on uudistunut ja digitalisoitunut vahvasti viimeisen vuosikymmenen aikana ja vauhti muutokselle kiihtyy. Pankkien asiakkaat vaativat ja saavat uudenlaisia pankkipalveluita, joissa asioinnista tulee nopeampaa, helpompaa ja huomaamattomampaa. Lainsäädännön muutoksilla pyritään antamaan kuluttajille ja yrityksille mahdollisuus parempaan suojaan sekä edesauttamaan uusien palvelujen kehittymistä. Nämä uudenlaiset palvelut ja toimintatavat vaikuttavat rikollisten tahojen toiminta- ja hyötymistapoihin. Näihin muutoksiin on pankkien lähitulevaisuudessa varauduttava, jotta etumatka rikollisten eduksi ei kasva liian pitkäksi.
Opinnäytetyön tietoperusta pohjautuu yleisistä lähteistä koostuvaan tietoon, jota täydennetään Suomessa työskentelevien alan asiantuntijoiden haastatteluilla. Tietoperustan ja haastatteluiden perusteella tutkimuksen sisältö jaettiin kolmeen osioon. Ensimmäinen osio kuvaa miten pankkitoiminta, lainsäädäntö ja asiakaskäyttäytyminen ovat muuttuneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Toisessa osiossa kuvataan mitä ovat pankkitoimintaan kohdistuvat väärinkäytökset ja petokset. Lopuksi opinnäytetyössä annetaan suuntaa antava pohdinta siitä miten edellä mainitut muutokset vaikuttavat pankkitoiminnan väärinkäytöksiin.
Tutkimuksessa havaittiin, että pankkitoiminta on uudistunut ja digitalisoitunut vahvasti viimeisen vuosikymmenen aikana ja vauhti muutokselle kiihtyy. Pankkien asiakkaat vaativat ja saavat uudenlaisia pankkipalveluita, joissa asioinnista tulee nopeampaa, helpompaa ja huomaamattomampaa. Lainsäädännön muutoksilla pyritään antamaan kuluttajille ja yrityksille mahdollisuus parempaan suojaan sekä edesauttamaan uusien palvelujen kehittymistä. Nämä uudenlaiset palvelut ja toimintatavat vaikuttavat rikollisten tahojen toiminta- ja hyötymistapoihin. Näihin muutoksiin on pankkien lähitulevaisuudessa varauduttava, jotta etumatka rikollisten eduksi ei kasva liian pitkäksi.
