Arvon muodostuminen Design Club -toiminnassa
Kavasto, Alissa (2018)
Kavasto, Alissa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722054
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Design Club, jonka toimintaa johtaa Helsingin Designmuseo. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista aineetonta arvoa yritysjäsenet kokevat saavansa yritykselle verkostojäsenyydestä. Tavoitteena oli auttaa Design Clubia kehittymään yrityksiä paremmin palvelevammaksi verkostoksi. Tietoperustassa käsiteltiin Design Clubin -toimintaa sekä avattiin toimintaan liittyviä käsitteitä. Näitä käsitteitä olivat muotoilu ja sen hyödyntäminen, verkostossa toimiminen sekä aineettoman arvon muodostuminen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kaikilta Design Clubin yritysjäsenten yhteyshenkilöiltä. Kyselyn tuottaman aineiston tavoite oli saada tietoa yritysten arvon muodostumisesta Design Club -jäsenenä. Arvon muodostumista lähestyttiin selvittämällä, kuinka yritykset kokivat aineettomien pääomatekijöiden kehittyneen Design Club -toiminnalla. Myös yritysten tavoitteita ja motiiveja eri pääomatekijöiden kehityksen osalta selvitettiin.
Tutkimuksessa Design Club -toiminta koettiin merkittäväksi suhdepääoman sekä inhimillisen pääoman tekijöiden kehittämiselle yrityksessä. Myös suhdepääoman sekä inhimillisen pääoman tekijöiden koettiin samoin jo kehittyneen toiminnan avulla. Yritysten tavoitteet sekä Design Clubin toiminta kohtasivat tulosten perusteella hyvin toisensa. Oletuksena kuitenkin oli, että palvelu- ja tuotekehitys olisi ollut merkittävämpää vastaajajoukolle, kuin mitä kyselyn tuloksista ilmeni. Tutkimuksen vastausprosentti ei kuitenkaan mahdollista tulosten yleistettävyyttä koko kohdejoukkoon, joten tuloksia tulee tulkita suuntaa antavina.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena ja aineisto kerättiin sähköisellä kyselylomakkeella kaikilta Design Clubin yritysjäsenten yhteyshenkilöiltä. Kyselyn tuottaman aineiston tavoite oli saada tietoa yritysten arvon muodostumisesta Design Club -jäsenenä. Arvon muodostumista lähestyttiin selvittämällä, kuinka yritykset kokivat aineettomien pääomatekijöiden kehittyneen Design Club -toiminnalla. Myös yritysten tavoitteita ja motiiveja eri pääomatekijöiden kehityksen osalta selvitettiin.
Tutkimuksessa Design Club -toiminta koettiin merkittäväksi suhdepääoman sekä inhimillisen pääoman tekijöiden kehittämiselle yrityksessä. Myös suhdepääoman sekä inhimillisen pääoman tekijöiden koettiin samoin jo kehittyneen toiminnan avulla. Yritysten tavoitteet sekä Design Clubin toiminta kohtasivat tulosten perusteella hyvin toisensa. Oletuksena kuitenkin oli, että palvelu- ja tuotekehitys olisi ollut merkittävämpää vastaajajoukolle, kuin mitä kyselyn tuloksista ilmeni. Tutkimuksen vastausprosentti ei kuitenkaan mahdollista tulosten yleistettävyyttä koko kohdejoukkoon, joten tuloksia tulee tulkita suuntaa antavina.