Pielisen Erämessujen markkinoinnin kehittäminen
Pennanen, Nanne; Nygren, Mona (2018)
Pennanen, Nanne
Nygren, Mona
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822213
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää Pielisen Erämessujen markkinointia ja sitä kautta lisätä tapahtuman tunnettuutta ja näkyvyyttä. Pielisen Erämessut järjestettiin ensimmäistä kertaa kesällä 2018 Juuan Nunnanlahdessa, jolloin toteutettiin palautekysely, jonka avulla markkinointia ryhdyttiin kehittämään. Kyselyn toteutuksen jälkeen mietittiin markkinointiviestinnän keinoja, jotka olisivat tehokkaimpia messujen tunnettuuden lisäämiseksi, ja niiden pohjalta luotiin markkinointiviestintäsuunnitelma.
Opinnäytetyössä tehtiin asiakaspalautekysely, jota analysoitiin laadullisesti. Palautekysely toteutettiin paperisena lomakkeena, ja vastauksia saatiin 140 kappaletta. Tuloksista kävi ilmi, että messujen pääkohderyhmä on yli 50-vuotiaat. Muita messujen kohderyhmiä ovat lapsiperheet ja alan harrastajat. Tapahtuma tavoittelee jatkossa myös enemmän nuoria kävijöitä.
Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin Excel-taulukko-ohjelmaa hyödyntäen. Suunnitelmassa määriteltiin kohderyhmät, markkinointikanavat, sisällöt, ajankohdat sekä vastuuhenkilöt. Tapahtuman järjestäjä voi tulevaisuudessa käyttää opinnäytetyötä messujen markkinoinnin suunnittelussa ja kehittämisessä.
Opinnäytetyössä tehtiin asiakaspalautekysely, jota analysoitiin laadullisesti. Palautekysely toteutettiin paperisena lomakkeena, ja vastauksia saatiin 140 kappaletta. Tuloksista kävi ilmi, että messujen pääkohderyhmä on yli 50-vuotiaat. Muita messujen kohderyhmiä ovat lapsiperheet ja alan harrastajat. Tapahtuma tavoittelee jatkossa myös enemmän nuoria kävijöitä.
Markkinointiviestintäsuunnitelma luotiin Excel-taulukko-ohjelmaa hyödyntäen. Suunnitelmassa määriteltiin kohderyhmät, markkinointikanavat, sisällöt, ajankohdat sekä vastuuhenkilöt. Tapahtuman järjestäjä voi tulevaisuudessa käyttää opinnäytetyötä messujen markkinoinnin suunnittelussa ja kehittämisessä.