Startup-yrityksen viestintästrategian kehittäminen
Vihtkari, Ville (2018)
Vihtkari, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822297
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822297
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ulkoisen viestinnän strategia Innokampus Oy:lle. Innokampus tarjoaa asiakasyrityksille tuote- ja palvelukehitystä joukkoinnovaation kautta, järjestää Digikoulu-koulutustilaisuuksia sekä InnoLab-hackathoneja. Viestintästrategia kattaa sosiaalisen median kanavista Facebookin, Twitterin, Instagramin ja LinkedInin, sekä Innokampuksen kotisivuille kirjoitettavat uutiset, tiedotteet ja blogikirjoitukset. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda viestintästrategian myötä vakaa pohja jatkuvammalle, suunnitelmallisemmalle ja tavoitteellisemmalle ulkoiselle viestinnälle.
Opinnäytetyön tietoperustaa käsitellään kappaleessa 2. Kappaleissa 2.1-2.4 käsitellään yritysviestinnän peruskäsitteitä, viestintästrategiaa, viestintää startup-yritysten näkökulmasta sekä blogikirjoituksia ja tiedotteita yritysviestinnässä. Kappaleessa 2.5 alakappaleineen sosiaalista mediaa käydään läpi yleisellä tasolla, ja jokaista edellä mainittua kanavaa ominaispiirteittäin tarkastellaan myös lähemmin yrityksen näkökulmasta.
Aloitin opinnäytetyön toteutuksen laatimalla Innokampuksen viestinnästä nykytila-analyysin. Näin sain varmistettua, että viestintästrategiassa otettaisiin huomioon juuri Innokampuksen erityistarpeet viestinnässä. Tämän jälkeen perehdyin kymmeniin alan artikkeleihin, ja kokosin niistä kaiken olennaisen edellämainitut viestintäkanavat kattavaksi ulkoisen viestinnän strategiaksi, jossa on huomioitu analyysin esiintuomat kehityskohteet.
Opinnäytetyön tietoperustaa käsitellään kappaleessa 2. Kappaleissa 2.1-2.4 käsitellään yritysviestinnän peruskäsitteitä, viestintästrategiaa, viestintää startup-yritysten näkökulmasta sekä blogikirjoituksia ja tiedotteita yritysviestinnässä. Kappaleessa 2.5 alakappaleineen sosiaalista mediaa käydään läpi yleisellä tasolla, ja jokaista edellä mainittua kanavaa ominaispiirteittäin tarkastellaan myös lähemmin yrityksen näkökulmasta.
Aloitin opinnäytetyön toteutuksen laatimalla Innokampuksen viestinnästä nykytila-analyysin. Näin sain varmistettua, että viestintästrategiassa otettaisiin huomioon juuri Innokampuksen erityistarpeet viestinnässä. Tämän jälkeen perehdyin kymmeniin alan artikkeleihin, ja kokosin niistä kaiken olennaisen edellämainitut viestintäkanavat kattavaksi ulkoisen viestinnän strategiaksi, jossa on huomioitu analyysin esiintuomat kehityskohteet.