Seksuaalisen häirinnän kohtaaminen ravintolan salin esimiestyössä
Salomaa, Anna (2018)
Salomaa, Anna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922399
Tiivistelmä
Seksuaalinen häirintä on ollut paljon esillä mediassa ja muussa julkisessa keskustelussa parin viime vuoden aikana. Myös työelämässä tapahtuvaan seksuaaliseen häirintään on alettu vähitellen puuttua. Tässä opinnäytetyössä on tavoitteena selvittää haastatteluiden avulla, miten ravintolan salin esimiehen tulisi toimia, kun asiakas häiritsee seksuaalisesti työntekijää. Lähtötilanne on siis se, että häirintää on tapahtunut. Tässä työssä ei etsitä ennaltaehkäiseviä keinoja seksuaalisen häirinnän torjumiseen. Aiemmissa laajemmin työelämää koskevissa tutkimuksissa on todettu, että seksuaalisen häirinnän uhrina on useimmin nuori nainen, jolla on epävarma työsuhde, ja että seksuaaliseen häirintään liittyy usein valtaasetelmia häiritsijän ja häirityn välillä.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Palvelualojen ammattiliitto PAM ry ja työn tarkoituksena on kerätä liitolle lisää tietoa seksuaalisesta häirinnästä ravintola-alalla. Toimintaympäristönä ravintola-ala on monipuolinen ja tässä yhteydessä ravintoloiksi määritellään yksityisellä palvelualalla toimivat ravitsemisalan yritykset. Ravintolan salityö kattaa kaiken ravintolan asiakaspalvelutyön. Esimiestyö ravintolassa vaihtelee paikan ja liikeidean mukaan.
Teoreettisen viitekehyksen muodostamiseksi käytettiin toimeksiantajalta saatua aiheesta aiemmin liiton tekemää kyselyä sekä laajempaa pohjoismaista tutkimusta seksuaalisesta häirinnästä ravintola- ja matkailualalla. Muina lähteinä käytettiin pääasiassa kirjallisuutta työterveydestä ja -turvallisuudesta ja niiden johtamisesta sekä seksuaaliseen häirintään liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Kirjallisuuden lisäksi opinnäytetyön tekijä myös keräsi haastatteluaineiston. Haastatteluissa kysyttiin haastateltavien omien kokemusten lisäksi ratkaisuehdotuksia siihen, miten esimiesten tulisi reagoida, kun asiakas häiritsee työntekijää seksuaalisesti.
Haastatteluiden tuloksista kävi ilmi, että häirintää kokeneet työntekijät toivoisivat ensisijaisesti esimiesten olevan läsnä ja ottavan tosissaan työntekijän kokeman tilanteen. Muita ehdotuksia olivat esimerkiksi säännölliset henkilökunnan palaverit ja parempi perehdytys vaikeiden asiakkaiden kohtaamiseen. Haastatteluissa keskusteltiin myös muista aiheeseen liittyvistä asioista, kuten jokaisen henkilökohtaisista oikeuksista ja häirintää sallivasta alan kulttuurista.
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Palvelualojen ammattiliitto PAM ry ja työn tarkoituksena on kerätä liitolle lisää tietoa seksuaalisesta häirinnästä ravintola-alalla. Toimintaympäristönä ravintola-ala on monipuolinen ja tässä yhteydessä ravintoloiksi määritellään yksityisellä palvelualalla toimivat ravitsemisalan yritykset. Ravintolan salityö kattaa kaiken ravintolan asiakaspalvelutyön. Esimiestyö ravintolassa vaihtelee paikan ja liikeidean mukaan.
Teoreettisen viitekehyksen muodostamiseksi käytettiin toimeksiantajalta saatua aiheesta aiemmin liiton tekemää kyselyä sekä laajempaa pohjoismaista tutkimusta seksuaalisesta häirinnästä ravintola- ja matkailualalla. Muina lähteinä käytettiin pääasiassa kirjallisuutta työterveydestä ja -turvallisuudesta ja niiden johtamisesta sekä seksuaaliseen häirintään liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia. Kirjallisuuden lisäksi opinnäytetyön tekijä myös keräsi haastatteluaineiston. Haastatteluissa kysyttiin haastateltavien omien kokemusten lisäksi ratkaisuehdotuksia siihen, miten esimiesten tulisi reagoida, kun asiakas häiritsee työntekijää seksuaalisesti.
Haastatteluiden tuloksista kävi ilmi, että häirintää kokeneet työntekijät toivoisivat ensisijaisesti esimiesten olevan läsnä ja ottavan tosissaan työntekijän kokeman tilanteen. Muita ehdotuksia olivat esimerkiksi säännölliset henkilökunnan palaverit ja parempi perehdytys vaikeiden asiakkaiden kohtaamiseen. Haastatteluissa keskusteltiin myös muista aiheeseen liittyvistä asioista, kuten jokaisen henkilökohtaisista oikeuksista ja häirintää sallivasta alan kulttuurista.