RAKENNUKSEN TIETOMALLIIN LIITTYVÄ VUOROVAIKUTUS VIRTUAALITODELLISUUSJÄRJESTELMÄSSÄ
Aaltola, Mika; Hiltunen, Joonas (2018)
Aaltola, Mika
Hiltunen, Joonas
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
Creative Commons Attribution-ShareAlike 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922534
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin virtuaalitodellisuus pohjaisia teknologioita ja toteutettiin niiden pohjalta järjestelmä rakennuksen tietomallin kanssa vuorovaikuttamiseen. Järjestelmä toteutettiin käyttämällä Unity-pelimoottoria, jolla luotiin ohjelma, johon integroitiin BIM Track -projektipankkipalvelu käyttäen BIM Trackin omaa ohjelmointirajapintaa (API). Järjestelmää käytettiin virtuaalitodellisuuteen kykenevällä työpöytäkoneella ja Vive VR -laseilla.
Toteutusta varten saatiin ARKPII-arkkitehtitoimistolta BIM-mallin Tohmajärvelle rakennettavasta Kemien koulusta. Malli ei ollut suoraan yhteen sopiva Unityn kanssa, vaan se piti ensiksi konvertoida mallinnus ohjelmissa Unityn ymmärtämään muotoon. Unityssa malliin tehtiin korjauksia ja sen ympärille ruvettiin rakentamaan kenttää, johon lisättiin ympäristöä, valoja, VR-toiminnallisuus, IBM Watson- ja BIM Track -integraatio. BIM Track- ja Watson -integraatiot vaativat tunnuslukuja: näiden tallentamista ja vaihtamista varten luotiin erillinen aloitusvalikkokenttä, joka käynnistyy ensimmäisenä ja josta käynnistetään kenttä, jossa on koulumalli. BIM Track integraatio ohjelmointiin C#- ohjelmointikielellä käyttämällä Unityn ja BIM Trackin rajapintoja. BIM Track API:a käytetään HTTP-pohjaisilla käskyillä ja tieto siirtyy Json-formaatissa palvelimeen.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin tehtyä Unityssa VR-ohjelma, johon on integroitu BIM Track -projektipankin toimintoja. Ohjelmassa voi tutkia, tehdä kehitystehtäviä,
merkintöjä ja lisätä objekteja Tohmajärvelle tulevan koulun pohjalta tehtyyn 3D-malliin.
Toteutusta varten saatiin ARKPII-arkkitehtitoimistolta BIM-mallin Tohmajärvelle rakennettavasta Kemien koulusta. Malli ei ollut suoraan yhteen sopiva Unityn kanssa, vaan se piti ensiksi konvertoida mallinnus ohjelmissa Unityn ymmärtämään muotoon. Unityssa malliin tehtiin korjauksia ja sen ympärille ruvettiin rakentamaan kenttää, johon lisättiin ympäristöä, valoja, VR-toiminnallisuus, IBM Watson- ja BIM Track -integraatio. BIM Track- ja Watson -integraatiot vaativat tunnuslukuja: näiden tallentamista ja vaihtamista varten luotiin erillinen aloitusvalikkokenttä, joka käynnistyy ensimmäisenä ja josta käynnistetään kenttä, jossa on koulumalli. BIM Track integraatio ohjelmointiin C#- ohjelmointikielellä käyttämällä Unityn ja BIM Trackin rajapintoja. BIM Track API:a käytetään HTTP-pohjaisilla käskyillä ja tieto siirtyy Json-formaatissa palvelimeen.
Opinnäytetyön lopputuloksena saatiin tehtyä Unityssa VR-ohjelma, johon on integroitu BIM Track -projektipankin toimintoja. Ohjelmassa voi tutkia, tehdä kehitystehtäviä,
merkintöjä ja lisätä objekteja Tohmajärvelle tulevan koulun pohjalta tehtyyn 3D-malliin.