Työhyvinvointikyselyn toimenpiteiden jalkauttaminen esimiehen näkökulmasta
Kolu, Saara (2018)
Kolu, Saara
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421663
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421663
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää työhyvinvoinnin toimenpiteiden suunnittelu ja jalkauttaminen kohdeyrityksessä. Kohdeyritys on palvelukeskus eli se tekee asiakaspalvelua puhelimitse ja chatissa. Yrityksessä oli tehty työhyvinvointikysely keväällä 2018. Kyselyn pohjalta esimiehet saivat ohjeistuksetta toteuttaa toimenpiteitä työhyvinvoinnin tueksi. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia ja analysoida se, mitä toimenpiteitä esimiehet olivat valinneet, miten he suunnittelivat ne toteutettavaksi ja miten jalkauttivat.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia eri näkökulmista. Työhyvinvoinnin osuudessa kerrotaan työhyvinvoinnista yleisesti sekä peilataan kohdeyrityksessä tehdyn työhyvinvointikyselyn osia työhyvinvoinnin teoriaan. Lopuksi kuvaillaan eri työhyvinvoinnin malleja ja kerrotaan työhyvinvointikyselyistä. Esimiesosuudessa kerrotaan esimiehen osuudesta työhyvinvoinnin johtajana ja siihen on nostettu asioita, kuten vuorovaikutustaidot ja muutoksen johtaminen. Jalkauttamisen osassa kuvaillaan jalkauttamista sekä strategian, että työhyvinvoinnin jalkauttamisen näkökulmasta. Teoriaosuus muodostettiin sekä elektronisten että kirjalähteiden avulla.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin haastattelua ja haastateltaviksi valittiin kolmen eri tiimin esimiehet. Esimiehillä on erilaisia työtapoja, mikä toi tutkimukseen monipuolista näkökulmaa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että esimiehet olivat tiimiensä kanssa suunnitelleet moninaisia lähestymistapoja hyvinvoinnin toimenpiteisiin. Myös toteuttamista oli suunniteltu. Kuitenkaan jalkauttamista ei ollut tehty suunnitelmallisesti. Suurimmaksi haasteeksi tulosten perusteella nousi esiin aika. Kehitysehdotuksissa pyrittiin tuomaan esiin mahdollisia hyödynnettäviä malleja ja keinoja jalkauttamisen tekemiseen.
Teoriaosuudessa käsitellään työhyvinvointia eri näkökulmista. Työhyvinvoinnin osuudessa kerrotaan työhyvinvoinnista yleisesti sekä peilataan kohdeyrityksessä tehdyn työhyvinvointikyselyn osia työhyvinvoinnin teoriaan. Lopuksi kuvaillaan eri työhyvinvoinnin malleja ja kerrotaan työhyvinvointikyselyistä. Esimiesosuudessa kerrotaan esimiehen osuudesta työhyvinvoinnin johtajana ja siihen on nostettu asioita, kuten vuorovaikutustaidot ja muutoksen johtaminen. Jalkauttamisen osassa kuvaillaan jalkauttamista sekä strategian, että työhyvinvoinnin jalkauttamisen näkökulmasta. Teoriaosuus muodostettiin sekä elektronisten että kirjalähteiden avulla.
Tutkimus tehtiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Menetelmänä käytettiin haastattelua ja haastateltaviksi valittiin kolmen eri tiimin esimiehet. Esimiehillä on erilaisia työtapoja, mikä toi tutkimukseen monipuolista näkökulmaa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että esimiehet olivat tiimiensä kanssa suunnitelleet moninaisia lähestymistapoja hyvinvoinnin toimenpiteisiin. Myös toteuttamista oli suunniteltu. Kuitenkaan jalkauttamista ei ollut tehty suunnitelmallisesti. Suurimmaksi haasteeksi tulosten perusteella nousi esiin aika. Kehitysehdotuksissa pyrittiin tuomaan esiin mahdollisia hyödynnettäviä malleja ja keinoja jalkauttamisen tekemiseen.