Virtuaalitodellisuuden käyttöönottomahdollisuudet Harjun koulussa
Leppilampi, Sami (2018)
Leppilampi, Sami
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121421701
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Harjun alakoulun virtuaalitodellisuuden käyttöönottomahdollisuuksia. Tutkimus keskittyy pääasiassa koulun teknisiin valmiuksiin siirtyä käyttämään virtuaalitodellisuutta opetuksessa. Opinnäytetyön pohjalta Harjun koulun on mahdollista suunnitella tulevaisuudessa mahdollisia laitehankintoja. Opinnäytetyössä on esitetty koulun tekniset puutteet sekä markkinoilla olevien laitteiden vaatimuksia.
Tutkimuksessa käytettiin suunnittelutieteellistä lähestymistapaa, sillä sen avulla voidaan analysoida, onko Harjun koululla tietoteknisiä valmiuksia aloittaa virtuaalitodellisuuden käyttöä opetuksessa. Harjun koulun tietokoneita verrattiin kahteen markkinoilla olevien yleisien virtuaalilasien vaatimuksiin matriisianalyysillä. Matriisianalyysin avulla oli mahdollista verrata koulun laitteistoa useaan virtuaalilasin vaatimuksiin yhtäaikaisesti.
Tällä hetkellä Harjun koulun tekninen valmius virtuaalitodellisuuden käyttöönottoon opetuskäytössä ei ole riittävä. Koulun käytössä olevat tietokoneet eivät täytä markkinoilla olevien virtuaalilasien laitteistovaatimuksia. Tietokoneiden päivittäminen vaatimusten mukaiseen tasoon olisi huomattava rahallinen sijoitus, jota Harjun koulu ei ole tällä hetkellä todennäköisesti valmis tekemään. Tietokoneiden lisäksi Harjun koulun tulisi myös ostaa virtuaalilasit, jotka ovat myös tällä hetkellä hyvin kalliita.
Taloudellisempi vaihtoehto Harjun koululle olisi Google Cardboard mobiilivirtuaalilasien hankkiminen. Mobiililasit ovat kuvanlaadultaan heikompia, ja niiden päänseuranta on myös huomattavasti heikompi, mutta näitä ongelmia mobiililasit kompensoivat huomattavan paljon halvemmalla hinnallaan. Toimiakseen mobiililasit tarvitsevat uudehkon älypuhelimen. Google Expeditions voisi mahdollisesti olla sopiva ohjelma Harjun koululle. Kyseisen ohjelman tarkoitus on luoda virtuaalisia luokkaretkiä eri kohteisiin, kuten esimerkiksi museoihin.
Tutkimuksessa käytettiin suunnittelutieteellistä lähestymistapaa, sillä sen avulla voidaan analysoida, onko Harjun koululla tietoteknisiä valmiuksia aloittaa virtuaalitodellisuuden käyttöä opetuksessa. Harjun koulun tietokoneita verrattiin kahteen markkinoilla olevien yleisien virtuaalilasien vaatimuksiin matriisianalyysillä. Matriisianalyysin avulla oli mahdollista verrata koulun laitteistoa useaan virtuaalilasin vaatimuksiin yhtäaikaisesti.
Tällä hetkellä Harjun koulun tekninen valmius virtuaalitodellisuuden käyttöönottoon opetuskäytössä ei ole riittävä. Koulun käytössä olevat tietokoneet eivät täytä markkinoilla olevien virtuaalilasien laitteistovaatimuksia. Tietokoneiden päivittäminen vaatimusten mukaiseen tasoon olisi huomattava rahallinen sijoitus, jota Harjun koulu ei ole tällä hetkellä todennäköisesti valmis tekemään. Tietokoneiden lisäksi Harjun koulun tulisi myös ostaa virtuaalilasit, jotka ovat myös tällä hetkellä hyvin kalliita.
Taloudellisempi vaihtoehto Harjun koululle olisi Google Cardboard mobiilivirtuaalilasien hankkiminen. Mobiililasit ovat kuvanlaadultaan heikompia, ja niiden päänseuranta on myös huomattavasti heikompi, mutta näitä ongelmia mobiililasit kompensoivat huomattavan paljon halvemmalla hinnallaan. Toimiakseen mobiililasit tarvitsevat uudehkon älypuhelimen. Google Expeditions voisi mahdollisesti olla sopiva ohjelma Harjun koululle. Kyseisen ohjelman tarkoitus on luoda virtuaalisia luokkaretkiä eri kohteisiin, kuten esimerkiksi museoihin.