Yrittäjyyteen oppiminen ja yrittäjyyden oppimisympäristöt
Kakkonen, Marja-Liisa (2018)
Kakkonen, Marja-Liisa
Editoija
Kakkonen, Marja-Liisa
Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
2018
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-124-8
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-344-124-8
Tiivistelmä
Tämän julkaisun artikkelit tarkastelevat yrittäjyyskompetenssien kehittämistä laaja-alaisesti yllä olevien kategorioiden mukaisesti. Julkaisun I-osa sisältää viisi artikkelia, jotka liittyvät liiketalouden yksikön uuden yrittäjyyspainotteisen opetussuunnitelman tavoitteisiin, toteutukseen ja tuloksiin. Ensimmäisessä artikkelissa kuvataan opetussuunnitelman muutostarvetta ja sisältöä. Toisessa artikkelissa esitellään esimerkiksi opettajien valmistautuminen muutokseen valmentajavalmennuksen avulla. Kolmas, neljäs ja viides artikkeli esittelevät puolestaan tutkimustuloksia, jotka liittyvät ensimmäisen vuoden liiketalouden opiskelijoiden yrittäjyysasenteisiin, geneerisiin asenteisiin ja yritystoimintaan sisältyvään osaamiseen.
Julkaisun II-osa sisältää puolestaan viisi artikkelia, jotka liittyvät yrittäjyyden oppimisympäristöihin. Ensimmäisessä artikkelissa esitellään uusia tuulia yrittäjämäisiin toimintaympäristöihin, joista kerrottiin yrittäjyyskonferenssissa. Toisessa artikkelissa esitellään Xamkin NY Start Up –konsepti opiskelijayrittäjyyden edistämiseksi. Kolmas artikkeli esittelee erikoistumiskoulutuksen valmisteluun liittyvän prosessin ja tekijöitä. Lopuksi neljäs ja viides artikkeli esittelevät hankkeiden näkökulmasta yrittäjyyskompetenssien kehittämistä ja mahdollista hyödyntämistä asiantuntijana. Kaiken kaikkiaan tämän julkaisun artikkelit kertovat opiskelijoiden yrittäjyyskompetenssien kehittämisestä sekä siitä, miten sitä voidaan tukea eri tavoin erilaisissa oppimisympäristöissä.
Julkaisun II-osa sisältää puolestaan viisi artikkelia, jotka liittyvät yrittäjyyden oppimisympäristöihin. Ensimmäisessä artikkelissa esitellään uusia tuulia yrittäjämäisiin toimintaympäristöihin, joista kerrottiin yrittäjyyskonferenssissa. Toisessa artikkelissa esitellään Xamkin NY Start Up –konsepti opiskelijayrittäjyyden edistämiseksi. Kolmas artikkeli esittelee erikoistumiskoulutuksen valmisteluun liittyvän prosessin ja tekijöitä. Lopuksi neljäs ja viides artikkeli esittelevät hankkeiden näkökulmasta yrittäjyyskompetenssien kehittämistä ja mahdollista hyödyntämistä asiantuntijana. Kaiken kaikkiaan tämän julkaisun artikkelit kertovat opiskelijoiden yrittäjyyskompetenssien kehittämisestä sekä siitä, miten sitä voidaan tukea eri tavoin erilaisissa oppimisympäristöissä.