Omatoiminen oppija : Materiaali maahanmuuttajanaisten suomen kielen opiskelun tueksi
Jääskeläinen, Hanna (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Jääskeläinen, Hanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621825
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621825
Tiivistelmä
Toimintatutkimuksellisen kehittämishankkeen tavoite oli tuottaa luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa opiskeleville maahanmuuttajanaisille omatoimista oppimista tukevaa ja kehittävää materiaalia. Kehittämishankkeen tarkoitus oli luku- ja kirjoitustaidon koulu-tuksessa opiskelevien maahanmuuttajanaisten omatoimisen oppimisen tukeminen ja kehittäminen. Tietoperustassa tarkasteltiin maahanmuuttajanaisia, heidän kotoutumis-taan sekä dialogista oppimista. Kehittämishankkeen kohdeorganisaatio oli ammatillista nuoriso- ja aikuiskoulutusta tarjoava Edupoli. Hanke toteutettiin touko-kesäkuussa 2017. Kohderyhmä muodostui kahdeksasta luku- ja kirjoitustaidon koulutuksessa opis-kelevasta maahanmuuttajanaisesta. Hankkeen aikana maahanmuuttajanaiset osallis-tuivat kolmeen lähiopetus- ja kolmeen etäopiskelupäivään, joiden aikana he työskente-livät kehittämishanketta varten valmistetun opiskelumateriaalin pohjalta.
Kehittämishankkeen tutkimusaineiston keruussa käytettiin osallistuvaa havainnointia. Lähiopetuspäivien aineistonkeruuvälineenä oli tutkimuspäiväkirja, johon koottiin ha-vainnoista kertynyt aineisto. Osa aineistoa oli myös opiskelumateriaali, jonka perus-teella saatiin tietoa opiskelijoiden työskentelystä. Aineiston analyysissä kehittämis-hankkeen tulokset koottiin taulukoiksi, joista on nähtävissä opiskelijoiden työskentely opiskelumateriaalin parissa sekä heidän läsnäolonsa kehittämishankkeen aikana.
Hankkeen tulosten sekä sen aikana tehtyjen havaintojen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että strukturoidulla ja suunnitellusti ohjatulla opetuksella on mahdollista tukea ja vahvistaa opiskelijan oppimistaitoja. Myös toimintamallit tiedon hankinnasta lisäävät opiskelijoiden valmiuksia omatoimiseen työskentelyyn.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi opiskelumateriaali, jonka avulla opiskelija voi joko ohjatusti tai itsenäisesti kehittää ja vahvistaa suomen kielen osaamistaan.
Kehittämishankkeen tutkimusaineiston keruussa käytettiin osallistuvaa havainnointia. Lähiopetuspäivien aineistonkeruuvälineenä oli tutkimuspäiväkirja, johon koottiin ha-vainnoista kertynyt aineisto. Osa aineistoa oli myös opiskelumateriaali, jonka perus-teella saatiin tietoa opiskelijoiden työskentelystä. Aineiston analyysissä kehittämis-hankkeen tulokset koottiin taulukoiksi, joista on nähtävissä opiskelijoiden työskentely opiskelumateriaalin parissa sekä heidän läsnäolonsa kehittämishankkeen aikana.
Hankkeen tulosten sekä sen aikana tehtyjen havaintojen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että strukturoidulla ja suunnitellusti ohjatulla opetuksella on mahdollista tukea ja vahvistaa opiskelijan oppimistaitoja. Myös toimintamallit tiedon hankinnasta lisäävät opiskelijoiden valmiuksia omatoimiseen työskentelyyn.
Kehittämishankkeen tuotoksena syntyi opiskelumateriaali, jonka avulla opiskelija voi joko ohjatusti tai itsenäisesti kehittää ja vahvistaa suomen kielen osaamistaan.