Big datan hyödyntäminen suomalaisissa pk-yrityksissä
Vartiainen, Henna (2018)
Vartiainen, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121621835
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli #DigiLAHTI-hanke. Työn tarkoituksena oli tutkia suurten datamassojen hyödyntämistä suomalaisissa pk-yrityksissä ja saada selville, missä määrin data-analytiikka on otettu osaksi liiketoimintaa pienemmissäkin yrityksissä.
Teoreettista pohjaa työlle saatiin aiemmin tehdyistä tutkimuksista, kirjallisuudesta sekä big datan käyttötapauksista eri yrityksissä. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineistona toimi haastattelut. Haastatteluun otettiin mukaan eri kokoisia ja eri alojen pk-yrityksiä, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolisia näkökulmia. Tutkimukseen saatiin haastattelu yhteensä viideltä eri pk-yritykseltä.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa haastatelluista pk-yrityksissä ei hyödynnä suuria datamassoja liiketoiminnassaan. Kaksi yritystä viidestä hyödynsi big dataa, mutta kohtuullisen vähäisesti vielä. Haasteiksi koettiin muun muassa yksityisyyteen liittyvät asiat, tiedonkeruuongelmat sekä datan analysointimenetelmät. Useimmat haastateltavat olivat kuitenkin lähes yksimielisiä siitä, että big data -analytiikka tulee olemaan tulevaisuudessa yhä tärkeämpi myös pk-yritysten kannalta.
Teoreettista pohjaa työlle saatiin aiemmin tehdyistä tutkimuksista, kirjallisuudesta sekä big datan käyttötapauksista eri yrityksissä. Opinnäytetyön empiirinen tutkimus toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja tutkimusaineistona toimi haastattelut. Haastatteluun otettiin mukaan eri kokoisia ja eri alojen pk-yrityksiä, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolisia näkökulmia. Tutkimukseen saatiin haastattelu yhteensä viideltä eri pk-yritykseltä.
Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa haastatelluista pk-yrityksissä ei hyödynnä suuria datamassoja liiketoiminnassaan. Kaksi yritystä viidestä hyödynsi big dataa, mutta kohtuullisen vähäisesti vielä. Haasteiksi koettiin muun muassa yksityisyyteen liittyvät asiat, tiedonkeruuongelmat sekä datan analysointimenetelmät. Useimmat haastateltavat olivat kuitenkin lähes yksimielisiä siitä, että big data -analytiikka tulee olemaan tulevaisuudessa yhä tärkeämpi myös pk-yritysten kannalta.