Ruoan verkkokauppa : Case K-Supermarket Hollolan Tilaa ja Nouda -palvelu
Hietikko, Jenni (2018)
Hietikko, Jenni
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722040
Tiivistelmä
Työssä tutkittiin ruoan verkkokauppaa Suomessa sekä muualla maailmassa. Pääpaino työssä oli case-yrityksen Tilaa ja Nouda -palvelun käynnistäminen, toiminta sekä kehittäminen. Tavoitteena oli selvittää palvelun tunnettuutta asiakkaiden keskuudessa sekä millä tavoin asiakasmääriä saataisiin kasvatettua. Toimeksiantajana työlle oli K-Supermarket Hollolan kauppias Antti Siira.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta teoriaosuudesta. Ensimmäisessä osassa käsitellään verkkokauppaa yleisesti. Toisessa osassa tarkastellaan kaupan peruskilpailukeinoja Ring & Tigertin Pentagon & Triangle-mallin avulla. Teoriaosuudessa on käytetty ajankohtaisia elektronisia sekä kirjallisia lähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin helmikuussa 2018 K-Supermarket Hollolan asiakkaille. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella Webropol-työkalun avulla. Linkki lähetettiin aikaisemmin tilanneille verkkokauppa-asiakkaille saatteen kera ja jaettiin kohdeyrityksen Facebook-sivuilla. Kyselyyn oli myös mahdollista vastata kaupalla suoritetun haastattelun aikana.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa asiakkaista on tietoisia Tilaa ja Nouda -palvelusta, mutta asenteet ruoan verkkokaupan suhteen kyselyn toteutushetkellä olivat vielä melko epäileväiset. Tämän vuoksi moni ei henkilökohtaisesti ole vielä käyttänyt kyseistä palvelua. Kehitysehdotuksia palvelun laadun parantamiseksi tuli kattavasti ja kotiinkuljetuksen tarpeellisuutta korostettiin.
Opinnäytetyö koostuu kahdesta teoriaosuudesta. Ensimmäisessä osassa käsitellään verkkokauppaa yleisesti. Toisessa osassa tarkastellaan kaupan peruskilpailukeinoja Ring & Tigertin Pentagon & Triangle-mallin avulla. Teoriaosuudessa on käytetty ajankohtaisia elektronisia sekä kirjallisia lähteitä.
Opinnäytetyön tutkimusosuus suoritettiin helmikuussa 2018 K-Supermarket Hollolan asiakkaille. Tutkimus suoritettiin kyselylomakkeella Webropol-työkalun avulla. Linkki lähetettiin aikaisemmin tilanneille verkkokauppa-asiakkaille saatteen kera ja jaettiin kohdeyrityksen Facebook-sivuilla. Kyselyyn oli myös mahdollista vastata kaupalla suoritetun haastattelun aikana.
Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa asiakkaista on tietoisia Tilaa ja Nouda -palvelusta, mutta asenteet ruoan verkkokaupan suhteen kyselyn toteutushetkellä olivat vielä melko epäileväiset. Tämän vuoksi moni ei henkilökohtaisesti ole vielä käyttänyt kyseistä palvelua. Kehitysehdotuksia palvelun laadun parantamiseksi tuli kattavasti ja kotiinkuljetuksen tarpeellisuutta korostettiin.