Uuden SaaS (Software as a Service) – yrityksen brändin kehittäminen : Case: Vazan Oy
Salonen, Timo-Jaakko (2018)
Salonen, Timo-Jaakko
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722059
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121722059
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin brändiä ja sen kehittämistä SaaS-yrityksen näkökulmasta. Toimeksiantaja yrityksenä toimiva Vazan Oy on pienyritys, joka tarjoaa puhelinsovel-luksen. Sovelluksen tarkoituksena on tarjota käyttäjille alusta, jonka välityksellä ihmiset pystyvät antamaan toisilleen arkiapua.
Tutkimuksen päätavoitteena oli auttaa Vazan Oy:tä kehittämään heidän brändistään tunnettavampaa tulevaisuudessa. Tavoitteeseen pääsemiseksi opinnäytetyössä etsi-tään vastausta tutkimuskysymykseen; mihin Vazan Oy:n brändin tulisi perustua, jotta se olisi mahdollisimman suosittu.
Tämä opinnäytetyö kostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa tutkittiin, mistä brändi muodostuu. Tässä osiossa syvennyttiin myös siihen, mitä yrityk-sen tulee ottaa huomioon brändiä rakentaessaan ja mitkä tekijät vaikuttavat sen kehit-tämiseen.
Tutkimusosuudessa eli empiirisessä osassa toteutettiin kvalitatiivinen verkkokysely Vazan-sovelluksen käyttäjille. Kyselyyn vastasi 10 henkilöä. Vastausten perusteella toimeksiantajalle muodostettiin asiakas-, kilpailija- ja oman brändin analyysi. Niiden avulla pystyttiin luomaan kuva sen nykyisestä brändistä ja tuomaan esille kehitysideoi-ta.
Tuloksista selvisi, että Vazan-sovellus nähdään positiivisena asiana, jonka avulla pys-tyttäisiin vähentämään ylikulutusta tulevaisuudessa ja jakamaan arjen kiireitä toisille ihmisille. Keskeisimpänä huomiona pidän sitä, että yrityksen tulisi käyttää enemmän kohdennettua mainontaa, jotta halutut kohderyhmät löytäisivät sovellukseen. Asiakas-tyytyväisyyden säilyttämiseksi olisi myös tärkeää, että tulevaisuudessa sovelluksessa olevia ilmoituksia voisi kategorioida teemoittain.
Tutkimuksen päätavoitteena oli auttaa Vazan Oy:tä kehittämään heidän brändistään tunnettavampaa tulevaisuudessa. Tavoitteeseen pääsemiseksi opinnäytetyössä etsi-tään vastausta tutkimuskysymykseen; mihin Vazan Oy:n brändin tulisi perustua, jotta se olisi mahdollisimman suosittu.
Tämä opinnäytetyö kostuu teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa tutkittiin, mistä brändi muodostuu. Tässä osiossa syvennyttiin myös siihen, mitä yrityk-sen tulee ottaa huomioon brändiä rakentaessaan ja mitkä tekijät vaikuttavat sen kehit-tämiseen.
Tutkimusosuudessa eli empiirisessä osassa toteutettiin kvalitatiivinen verkkokysely Vazan-sovelluksen käyttäjille. Kyselyyn vastasi 10 henkilöä. Vastausten perusteella toimeksiantajalle muodostettiin asiakas-, kilpailija- ja oman brändin analyysi. Niiden avulla pystyttiin luomaan kuva sen nykyisestä brändistä ja tuomaan esille kehitysideoi-ta.
Tuloksista selvisi, että Vazan-sovellus nähdään positiivisena asiana, jonka avulla pys-tyttäisiin vähentämään ylikulutusta tulevaisuudessa ja jakamaan arjen kiireitä toisille ihmisille. Keskeisimpänä huomiona pidän sitä, että yrityksen tulisi käyttää enemmän kohdennettua mainontaa, jotta halutut kohderyhmät löytäisivät sovellukseen. Asiakas-tyytyväisyyden säilyttämiseksi olisi myös tärkeää, että tulevaisuudessa sovelluksessa olevia ilmoituksia voisi kategorioida teemoittain.