Yhteispäivystyskeskuksen hoitajien uuden työnjakomallin arvioiminen ja kehittäminen
Pulkkinen, Taru-Tuulia (2018)
Pulkkinen, Taru-Tuulia
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922383
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922383
Tiivistelmä
Päijät-Hämeen hyvinvointiyhtymän yhteispäivystyskeskuksessa Akuutti 24:ssä otettiin lokakuussa 2016 käyttöön uusi työnjakomalli hoitajille konservatiiviseen ja operatiiviseen hoitoprosessiin. Uuden työnjakomallin myötä haluttiin tähdätä parempaan hoidon laatuun ja potilasturvallisuuden toteutumiseen sekä parempaan toiminnan sujuvuuteen hoitopro-sesseissa. Hoitoprosessien organisoinnilla ja hoitoprosessien toimimisella on todettu olevan keskeinen vaikutus toiminnan sujuvuuteen ja hoidon laatuun.
Työelämästä nousi esiin tarve arvioida tätä hoitajien uutta työnjakomallia ja mahdollisesti nostaa esiin kehittämisehdotuksia kehitettäessä uutta työnjakomallia yhä toimivammaksi. Työnjakomallin arvioinnissa oli keskeistä pyrkiä saamaan tietoa siitä, miten hoitajien uusi työnjako vaikuttaa sekä hoidon laatuun ja toiminnan sujuvuuteen, että potilasturvallisuu-teen. Tietoa kerättiin Akuutti 24:ää koskevista HaiPro -ilmoituksista, asiakkaiden jättämis-tä sähköisistä asiakaspalautteista sekä hoitohenkilökunnalle toteutetulla kyselyllä. Tämä opinnäytetyö sisälsi kaksi erillistä tutkimusosiota, vertailevaa analyysiä valmiiksi kerätys-tä aineistosta sekä määrällistä analyysiä kyselylomakkeella kerättävästä materiaalista. Lisäksi kyselylomakkeen avoimen kysymyksen vastauksia analysoitiin laadullisella me-netelmällä käyttäen sisällönanalyysiä.
Potilaiden hoitoa myös vertailtiin hoitajien vanhan ja uuden työnjakomallin välillä hoito-henkilökunnalle suunnatussa kyselyssä. Vastaajista suurin osa oli työskennellyt molem-pien työnjakomallien aikana ja he kokivat kaikkien kysyttyjen osa-alueiden parantuneen potilaiden hoidossa uuden työnjakomallin myötä. Asiakaspalautteiden keskiarvot olivat pysyneet samoina tai parantuneet hoitajien uuden työnjakomallin myötä. Potilasturvalli-suus oli HaiPro -ilmoitusten analysoinnin perusteella joiltain osin parantunut, ja joiltain osin on yhä parannettavaa. Kehittämiskohteita analysointien perusteella hoitajien uudes-ta työnjakomallista löytyi hoitajien uuden työnjakomallin kehittämiseen yhä toimivam-maksi, laadukkaammaksi ja potilasturvallisemmaksi.
Työelämästä nousi esiin tarve arvioida tätä hoitajien uutta työnjakomallia ja mahdollisesti nostaa esiin kehittämisehdotuksia kehitettäessä uutta työnjakomallia yhä toimivammaksi. Työnjakomallin arvioinnissa oli keskeistä pyrkiä saamaan tietoa siitä, miten hoitajien uusi työnjako vaikuttaa sekä hoidon laatuun ja toiminnan sujuvuuteen, että potilasturvallisuu-teen. Tietoa kerättiin Akuutti 24:ää koskevista HaiPro -ilmoituksista, asiakkaiden jättämis-tä sähköisistä asiakaspalautteista sekä hoitohenkilökunnalle toteutetulla kyselyllä. Tämä opinnäytetyö sisälsi kaksi erillistä tutkimusosiota, vertailevaa analyysiä valmiiksi kerätys-tä aineistosta sekä määrällistä analyysiä kyselylomakkeella kerättävästä materiaalista. Lisäksi kyselylomakkeen avoimen kysymyksen vastauksia analysoitiin laadullisella me-netelmällä käyttäen sisällönanalyysiä.
Potilaiden hoitoa myös vertailtiin hoitajien vanhan ja uuden työnjakomallin välillä hoito-henkilökunnalle suunnatussa kyselyssä. Vastaajista suurin osa oli työskennellyt molem-pien työnjakomallien aikana ja he kokivat kaikkien kysyttyjen osa-alueiden parantuneen potilaiden hoidossa uuden työnjakomallin myötä. Asiakaspalautteiden keskiarvot olivat pysyneet samoina tai parantuneet hoitajien uuden työnjakomallin myötä. Potilasturvalli-suus oli HaiPro -ilmoitusten analysoinnin perusteella joiltain osin parantunut, ja joiltain osin on yhä parannettavaa. Kehittämiskohteita analysointien perusteella hoitajien uudes-ta työnjakomallista löytyi hoitajien uuden työnjakomallin kehittämiseen yhä toimivam-maksi, laadukkaammaksi ja potilasturvallisemmaksi.