Laitevaihdon rationalisointi – Case Laurea ammattikorkeakoulu
Ranne, Juuso; Saari, Timo (2018)
Ranne, Juuso
Saari, Timo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022550
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022550
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on käsitellä erilaisia lähestymistapoja yritysympäristössä tapahtuviin laitevaihtoihin. Työn tavoitteena oli löytää tehokkaita ja helppoja toimintatapoja laitevaihtojen sujuvoittamiseen. Tällä hetkellä laitevaihdot ovat kuormittavia niin käyttäjälle kuin ServiceDeskille, koska minkään näköistä sopimusta vastuunjaosta ei ole tehty. Työn toimeksiantajana toimi Laurea-ammattikorkeakoulun tietohallinto.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kertoo laitevaihdoista haastatteluissa saatujen tietojen pohjalta ja siinä on käytetty myös kirjoittajien kokemukseen perustuvaa osaamista. Laurean asiantuntijoiden lisäksi haastateltiin työssä asiantuntijoita ja johtavassa asemassa olevia henkilöitä seuraavista yrityksistä: Metropolia ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Aalto-yliopisto ja Skanska Oy.
Testaamalla eri ratkaisuvaihtoehtoja laitevaihtojen sujuvoittamiseksi arvioitiin vaihtoehtoja sekä asiantuntijan, että asiakkaan näkökulmasta. Työn tuloksena syntyi toimeksiantajalle kehitysehdotuksia parantamaan laitevaihtojen toimivuutta ja tietoturvallisuutta. Vaikka hetkellisesti työssä esitetyt kehitysehdotukset voivat vaikuttaa negatiivisesti asiakastyytyväisyyteen, on niiden pidemmän tähtäimen hyöty huomattava.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys kertoo laitevaihdoista haastatteluissa saatujen tietojen pohjalta ja siinä on käytetty myös kirjoittajien kokemukseen perustuvaa osaamista. Laurean asiantuntijoiden lisäksi haastateltiin työssä asiantuntijoita ja johtavassa asemassa olevia henkilöitä seuraavista yrityksistä: Metropolia ammattikorkeakoulu, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, Aalto-yliopisto ja Skanska Oy.
Testaamalla eri ratkaisuvaihtoehtoja laitevaihtojen sujuvoittamiseksi arvioitiin vaihtoehtoja sekä asiantuntijan, että asiakkaan näkökulmasta. Työn tuloksena syntyi toimeksiantajalle kehitysehdotuksia parantamaan laitevaihtojen toimivuutta ja tietoturvallisuutta. Vaikka hetkellisesti työssä esitetyt kehitysehdotukset voivat vaikuttaa negatiivisesti asiakastyytyväisyyteen, on niiden pidemmän tähtäimen hyöty huomattava.