Palvelumuotoilun hyödyntäminen tapahtumaprosessin kehittämisessä : case: Nordea Markets
Tennosmaa, Veera (2018)
Tennosmaa, Veera
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922429
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922429
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella tapahtumaprosessia ja kehittää sitä asiakaslähtöisestä näkökulmasta palvelumuotoilun metodeja ja työkaluja hyödyntäen. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Nordea Markets, joka on osa Pohjoismaiden suurinta finanssipalvelukonsernia Nordeaa. Nordea Markets on keskeinen sijoitus- ja rahoitusratkaisuja tarjoava toimija kansainvälisillä pääomamarkkinoilla ja pohjoismaisessa investointipankkitoiminnassa. Nordea Markets järjestää vuosittain useita ulkoisia ja sisäisiä tapahtumia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Nordea Marketsin nykyistä tapahtumaprosessia vaihe vaiheelta ja laatia tutkimuksen pohjalta kehitysehdotuksia, joita hyödyntämällä toimeksiantaja voi kehittää tapahtumaprosessiaan.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu tapahtuman järjestämisestä, palvelumuotoilusta, sekä tunnelman muotoilusta ja merkityksestä tapahtumassa. Tapahtuman järjestämisessä syvennytään tapahtumaprosessin vaiheisiin ja tapahtuman onnistumisen mittaamiseen. Palvelumuotoilun osalta keskitytään asiakasarvon luomiseen, asiakkaan palvelupolun kuvaamiseen sekä palvelumuotoiluprosessiin. Tunnelmamuotoilussa puolestaan syvennytään tunnelman luomisen keinoihin sekä tapahtuman tunnelman mittaamiseen.
Tutkimus toteutettiin Nordea Marketsin sisäisenä kyselytutkimuksena, jonka avulla kartoitettiin mielipiteitä nykyisen tapahtumaprosessin sujuvuudesta. Nykyistä tapahtumaprosessia tutkittiin myös SWOT-analyysin sekä tapahtumien järjestämisestä vastaavan assistenttitiimin jäsenten haastattelujen avulla. Tutkimuksen asiakasymmärryksen pohjaksi analysoitiin jo olemassa olevaa asiakastietoa aikaisempien tapahtumien palautteiden muodossa. Asiakaskokemusta ja tapahtumaprosessia kuvataan opinnäytetyössä asiakkaan palvelupolun sekä Service blueprint -mallin avulla, jotka mahdollistavat muun muassa prosessin pullonkaulojen havaitsemisen.
Sisäisen kyselyn tuloksista keskeisinä seikkoina esiin nousivat yleinen tyytyväisyys nykyisen tapahtumaprosessin sujuvuuteen sekä isäntien ja tapahtumien järjestämisestä vastaavien assistenttien väliseen yhteistyöhön, mutta myös tarve selkeämpien, tapahtumakohtaisten tavoitteiden määrittelylle ja vuosittain järjestettävien tapahtumien sisällön osittaiselle uudistamiselle. Tutkimuksen myötä Nordea Marketsin tapahtumaprosessin keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat selkeiden ja mitattavien tavoitteiden määrittely jokaiselle tapahtumalle, palautteen keräämisen sisällyttäminen osaksi kaikkien tapahtumien jälkimarkkinointia, sekä isäntien ja tapahtumista vastaavien assistenttien yhteiset, että tapahtumien vastuuassistenttien keskinäiset ideointityöpajat, joiden myötä yhteistä asiakasymmärrystä voitaisiin syventää ja kehittää uusia ideoita tapahtumien toteutukseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu tapahtuman järjestämisestä, palvelumuotoilusta, sekä tunnelman muotoilusta ja merkityksestä tapahtumassa. Tapahtuman järjestämisessä syvennytään tapahtumaprosessin vaiheisiin ja tapahtuman onnistumisen mittaamiseen. Palvelumuotoilun osalta keskitytään asiakasarvon luomiseen, asiakkaan palvelupolun kuvaamiseen sekä palvelumuotoiluprosessiin. Tunnelmamuotoilussa puolestaan syvennytään tunnelman luomisen keinoihin sekä tapahtuman tunnelman mittaamiseen.
Tutkimus toteutettiin Nordea Marketsin sisäisenä kyselytutkimuksena, jonka avulla kartoitettiin mielipiteitä nykyisen tapahtumaprosessin sujuvuudesta. Nykyistä tapahtumaprosessia tutkittiin myös SWOT-analyysin sekä tapahtumien järjestämisestä vastaavan assistenttitiimin jäsenten haastattelujen avulla. Tutkimuksen asiakasymmärryksen pohjaksi analysoitiin jo olemassa olevaa asiakastietoa aikaisempien tapahtumien palautteiden muodossa. Asiakaskokemusta ja tapahtumaprosessia kuvataan opinnäytetyössä asiakkaan palvelupolun sekä Service blueprint -mallin avulla, jotka mahdollistavat muun muassa prosessin pullonkaulojen havaitsemisen.
Sisäisen kyselyn tuloksista keskeisinä seikkoina esiin nousivat yleinen tyytyväisyys nykyisen tapahtumaprosessin sujuvuuteen sekä isäntien ja tapahtumien järjestämisestä vastaavien assistenttien väliseen yhteistyöhön, mutta myös tarve selkeämpien, tapahtumakohtaisten tavoitteiden määrittelylle ja vuosittain järjestettävien tapahtumien sisällön osittaiselle uudistamiselle. Tutkimuksen myötä Nordea Marketsin tapahtumaprosessin keskeisimmiksi kehityskohteiksi nousivat selkeiden ja mitattavien tavoitteiden määrittely jokaiselle tapahtumalle, palautteen keräämisen sisällyttäminen osaksi kaikkien tapahtumien jälkimarkkinointia, sekä isäntien ja tapahtumista vastaavien assistenttien yhteiset, että tapahtumien vastuuassistenttien keskinäiset ideointityöpajat, joiden myötä yhteistä asiakasymmärrystä voitaisiin syventää ja kehittää uusia ideoita tapahtumien toteutukseen.
