Avoin varhaiskasvatus muutoksessa - Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet näkyväksi Espoon avoimessa varhaiskasvatuksessa
Laitio, Jaana; Tuovinen, Jonna (2018)
Laitio, Jaana
Tuovinen, Jonna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121922491
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme oli kehittämistutkimus. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää Espoon avoimen varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamista liittyen Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin ja Espoon varhaiskasvatussuunnitelmaan sekä luoda koulutusmateriaali, joka tukee henkilöstöä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden hallinnassa ja niiden implementaatiossa. Ammatillisesti osaavalla henkilöstöllä on paremmat edellytykset toteuttaa oikeudenmukaista, tasa-arvoista ja yhdenvertaista palvelua Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin perustuva toiminta yksiköissä on suunnitelmallista, pedagogisesti mietittyä ja tavoitteellista eikä perustu olettamuksiin tai siihen, miten toiminta on aikaisemmin järjestetty. Opinnäytetyö tehtiin työnantajallemme Espoon kaupungille.
Opinnäytetyö eteni vaiheittain. Ensimmäisenä vaiheena suoritettiin avoimen varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamiskartoituskysely, jossa oli sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Kyselyn vastausten perusteella rakennettiin koulutusmateriaali, johon perustuvat koulutustilaisuudet järjestettiin syyskuussa avoimen varhaiskasvatuksen työntekijöille ja esimiehille. Koulutustilaisuuksien jälkeen koulutukseen osallistuneille tehtiin palautekysely, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Lopuksi toteutettiin kehittämishankkeen ohjausryhmän ryhmähaastattelu. Tutkimuksen aikana kerättyjen aineistojen perusteella tehtiin ehdotus jatkotoimenpiteistä.
Henkilöstön Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin perustuvaa työskentelyä lähestyttiin opinnäytetyössämme osaamisen ja motivaation näkökulmista. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Delamare Le Deistin ja Wintertonin kompetenssinelikenttää. Osaaminen, eli kompetenssi tai pätevyys, perustuu riittävään koulutukseen, perehtymiseen ja kokemukseen. Osaamisen lisäksi merkityksellistä tiedon implementaatiossa on motivaatio. Motivaatio kumpuaa ulkoisista ja sisäisistä lähteistä ja on syy tehdä sitä, mitä teemme. Motiivit virittävät ja ylläpitävät yksilön yleistä käyttäytymisen suuntaa.
Tutkimusaineiston perusteella esitimme, että Espoossa tulisi määritellä avoimen varhaiskasvatuksen perustehtävä ja työn tavoitteet Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden näkökulmasta, koska asia ei kentän näkökulmasta ollut yksiselitteinen. Jatkotoimenpide-ehdotuksina esitimme lisäksi, että Espoossa tulisi luoda rakenteet, joissa työntekijät voisivat säännöllisesti käydä esimiehen johdolla kollegiaalista keskustelua. Avoimen varhaiskasvatuksen henkilöstölle tulisi lisäksi suunnata heidän oman toimintansa erityispiirteet huomioon ottavaa koulutusta ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden implementaatiota tulisi seurata säännöllisesti henkilöstölle suunnatun osaamiskartoituksen avulla.
Opinnäytetyö eteni vaiheittain. Ensimmäisenä vaiheena suoritettiin avoimen varhaiskasvatuksen henkilöstön osaamiskartoituskysely, jossa oli sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Kyselyn vastausten perusteella rakennettiin koulutusmateriaali, johon perustuvat koulutustilaisuudet järjestettiin syyskuussa avoimen varhaiskasvatuksen työntekijöille ja esimiehille. Koulutustilaisuuksien jälkeen koulutukseen osallistuneille tehtiin palautekysely, joka sisälsi sekä määrällisiä että laadullisia kysymyksiä. Lopuksi toteutettiin kehittämishankkeen ohjausryhmän ryhmähaastattelu. Tutkimuksen aikana kerättyjen aineistojen perusteella tehtiin ehdotus jatkotoimenpiteistä.
Henkilöstön Varhaiskasvatussuunnitelman perusteisiin perustuvaa työskentelyä lähestyttiin opinnäytetyössämme osaamisen ja motivaation näkökulmista. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä käytettiin Delamare Le Deistin ja Wintertonin kompetenssinelikenttää. Osaaminen, eli kompetenssi tai pätevyys, perustuu riittävään koulutukseen, perehtymiseen ja kokemukseen. Osaamisen lisäksi merkityksellistä tiedon implementaatiossa on motivaatio. Motivaatio kumpuaa ulkoisista ja sisäisistä lähteistä ja on syy tehdä sitä, mitä teemme. Motiivit virittävät ja ylläpitävät yksilön yleistä käyttäytymisen suuntaa.
Tutkimusaineiston perusteella esitimme, että Espoossa tulisi määritellä avoimen varhaiskasvatuksen perustehtävä ja työn tavoitteet Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden näkökulmasta, koska asia ei kentän näkökulmasta ollut yksiselitteinen. Jatkotoimenpide-ehdotuksina esitimme lisäksi, että Espoossa tulisi luoda rakenteet, joissa työntekijät voisivat säännöllisesti käydä esimiehen johdolla kollegiaalista keskustelua. Avoimen varhaiskasvatuksen henkilöstölle tulisi lisäksi suunnata heidän oman toimintansa erityispiirteet huomioon ottavaa koulutusta ja Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden implementaatiota tulisi seurata säännöllisesti henkilöstölle suunnatun osaamiskartoituksen avulla.