Digitaalisen transformaation vaikutukset vakiintuneessa yrityksessä
Ronkainen, Janne (2018)
Ronkainen, Janne
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022582
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää digitaalisen transformaation käsitteen tarkoitusta ja case yrityksessä digitaalinen transformaatio ymmärretään. Lisäksi pyritään selvittämään mihin yrityksen osa-alueisiin digitaalisen transformaation vaikutuksen koetaan kohdeyrityksessä kohdistuvan ja miten niihin on varauduttu. Tässä opinnäytetyössä digitaalista transformaatiota tarkastellaan siis yksittäisen yrityksen näkökulmasta. Case yritys tässä opinnäytetyössä on yritys, jolla on vakiintuneet johtamisen käytännöt, olemassa olevat liiketoimintaprosessit, organisaatiorakenne sekä toimipisteverkosto.
Työn tietoperusta on digitaalisaatiota ja digitaalista transformaatiota käsittelevien aineistojen lisäksi mm. yritysstrategian ja muutosjohtamisen aineistoja. Työn viitekehyksenä käytettiin käsiteanalyysiä ja tapaustutkimusta. Käsiteanalyysin avulla selvittämään digitaalisen transformaation käsitettä, minkä tulokset olivat tapaustutkimuksen suunnittelun perustana. Tapaustutkimuksella pyrittiin selvittämään yrityksen avainhenkilöiden ymmärrystä digitaalisesta transformaatiosta ja sen vaikutuksista yritykseen.
Käsiteanalyysin tulosten mukaan digitaalinen transformaatio on laaja, kaikkia yrityksen toimintoja koskettava ilmiö. Sen ominaisia piirteitä ovat kiihtyvä muutoksen nopeus ja epävarma suunta. Erityisesti digitaalinen transformaatio vaikuttaa yrityksen strategiatyöhön, johtamisen käytäntöihin ja sitä kautta organisaatiorakenteisiin. Yritykset joutuvat vastaamaan transformaatioon ketteröimällä itseänsä, nopeuttamaan päätöksentekoa ja uudistamaan ajattelua perinteisten markkinoiden lainalaisuuksien mullistuessa. Koska kaikki yritykset ja sitä kautta niiden toimintaympäristöt digitalisoituvat, pakottaa se yritykset laajentamaan omaa prosessiajattelua yli organisaatiorajojen.
Tapaustutkimuksen osalta havaitiin, että kohdeyritysessä digitaalista transformaati lähestytty pääasiassa investointeina teknologiaan ja asiakaskokemuksen ja asiakastietämyksen parantamiseen. Kuitenkin liiketoimintamalli ja johtamisen käytännöt ovat pysyneet lähes muuttumattomina. Näin siitäkin huolimatta, että yritys on jo kohdannut digitaalisen transformaation vaikutuksia omassa liiketoiminnassaan.
Työn tietoperusta on digitaalisaatiota ja digitaalista transformaatiota käsittelevien aineistojen lisäksi mm. yritysstrategian ja muutosjohtamisen aineistoja. Työn viitekehyksenä käytettiin käsiteanalyysiä ja tapaustutkimusta. Käsiteanalyysin avulla selvittämään digitaalisen transformaation käsitettä, minkä tulokset olivat tapaustutkimuksen suunnittelun perustana. Tapaustutkimuksella pyrittiin selvittämään yrityksen avainhenkilöiden ymmärrystä digitaalisesta transformaatiosta ja sen vaikutuksista yritykseen.
Käsiteanalyysin tulosten mukaan digitaalinen transformaatio on laaja, kaikkia yrityksen toimintoja koskettava ilmiö. Sen ominaisia piirteitä ovat kiihtyvä muutoksen nopeus ja epävarma suunta. Erityisesti digitaalinen transformaatio vaikuttaa yrityksen strategiatyöhön, johtamisen käytäntöihin ja sitä kautta organisaatiorakenteisiin. Yritykset joutuvat vastaamaan transformaatioon ketteröimällä itseänsä, nopeuttamaan päätöksentekoa ja uudistamaan ajattelua perinteisten markkinoiden lainalaisuuksien mullistuessa. Koska kaikki yritykset ja sitä kautta niiden toimintaympäristöt digitalisoituvat, pakottaa se yritykset laajentamaan omaa prosessiajattelua yli organisaatiorajojen.
Tapaustutkimuksen osalta havaitiin, että kohdeyritysessä digitaalista transformaati lähestytty pääasiassa investointeina teknologiaan ja asiakaskokemuksen ja asiakastietämyksen parantamiseen. Kuitenkin liiketoimintamalli ja johtamisen käytännöt ovat pysyneet lähes muuttumattomina. Näin siitäkin huolimatta, että yritys on jo kohdannut digitaalisen transformaation vaikutuksia omassa liiketoiminnassaan.