Peli joka opettaa lapsille sosioemotionaalisia taitoja
Ojajärvi, Olli (2018)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Ojajärvi, Olli
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122709
Tiivistelmä
Kiusaaminen kouluissa on tasaisin väliajoin keskustelussa lehdistössä ja kouluissa sen ja ehkäisemiseksi tehdään paljon töitä. Sosiaalinen media on tuonut mukanaan uuden alustan, jossa kiusaamista tapahtuu. WHO, EU ja Suomi kansallisella tasolla ovat kehittäneet ohjelmia ja malleja, kuinka kiusaamiseen puututaan kouluissa ja päiväkodeissa. Näin pyritään luomaan oppijaystävällisempi kouluympäristö. Yksi tapa ehkäistä kiusaamista ja luoda oppijaystävällisempi ympäristö lapsille, on kehittää heidän sosioemotionaalisia taitojaan. Lapset oppivat sosioemotionaalisia taitoja vertaisiltaan, vanhemmiltaan ja ihmisiltä joiden kanssa he ovat tekemisissä, sekä leikin kautta. Lapset oppivat paljon sosioemotionaalisia taitoja myös pelien kautta. Viime aikoina Suomessa ja ympäri maailman on kehitetty pelejä, jotka tukevat sosioemotionaalisten taitojen oppimista. Osa niistä toimii tietokonepohjaisesti internetissä ja osa on pöytä- tai korttipelejä. Kehitteillä on teknologioita, jotka käyttävät jatkettua todellisuutta ja virtuaalista simulaatiota älypuhelimia ja tabletteja hyödyntäen. Samalla näitä teknologioita hyödynnetään pedagogisissa peleissä.
Tässä opinnäytetyössä esitellään kehitteillä olevan pedagogisen pelin suunnitteluprosessi. Pelin päätarkoituksena on tukea lapsen sosiaalisten taitojen kehitystä. Peliä on kehitetty käyttäjäkeskeisen lähestymistavan mukaan, käyttäen palvelumuotoilun menetelmiä. Opinnäytetyö kuvaa pelin suunnitteluprosessin, aineiston keräämisen, analysoinnin FINDIgATE-projektiin liittyneen opinto-matkan aikana Intiassa, ja sen edelleen kehittämiseen Suomessa. Peli on edelleen kehitteillä ja suunnitteluprosessi jatkuu.
Pelin keskeinen idea on se, että se opettaa lapsille sosiaalisia taitoja, siihen tarvittavat materiaalit ovat helposti hankittavissa ja halpoja. Tavoitteena on, että internetiin perustettaisiin peliportaali, josta on ladattavissa pelin ohjeet ja sovellukset. Peli tulisi toimimaan eri alustoilla, pöytäpeliversiota voitaisiin käyttää alueilla, joilla ei ole käytössä paljoa teknologiaa, kuten kehittyvien maiden syrjäisillä seuduilla. Peliin voitaisiin lisätä digitaalisia elementtejä sen mukaan, kuinka paljon teknologiaa on käytössä. Samanaikaisesti pelin tulisi olla helposti omaksuttavissa ja sen tulisi toimia globaalisti, riippumatta pelaajien kulttuurisista taustoista. Pelin suunnittelun lähtökohtana oli Lego Therapy niminen peli, jonka on kehittänyt Daniel LeGoss Yhdysvalloissa. Lego Therapy on alun perin kehitetty opettamaan autistisille lapsille vertaisryhmä taitoja.
Tässä opinnäytetyössä esitellään kehitteillä olevan pedagogisen pelin suunnitteluprosessi. Pelin päätarkoituksena on tukea lapsen sosiaalisten taitojen kehitystä. Peliä on kehitetty käyttäjäkeskeisen lähestymistavan mukaan, käyttäen palvelumuotoilun menetelmiä. Opinnäytetyö kuvaa pelin suunnitteluprosessin, aineiston keräämisen, analysoinnin FINDIgATE-projektiin liittyneen opinto-matkan aikana Intiassa, ja sen edelleen kehittämiseen Suomessa. Peli on edelleen kehitteillä ja suunnitteluprosessi jatkuu.
Pelin keskeinen idea on se, että se opettaa lapsille sosiaalisia taitoja, siihen tarvittavat materiaalit ovat helposti hankittavissa ja halpoja. Tavoitteena on, että internetiin perustettaisiin peliportaali, josta on ladattavissa pelin ohjeet ja sovellukset. Peli tulisi toimimaan eri alustoilla, pöytäpeliversiota voitaisiin käyttää alueilla, joilla ei ole käytössä paljoa teknologiaa, kuten kehittyvien maiden syrjäisillä seuduilla. Peliin voitaisiin lisätä digitaalisia elementtejä sen mukaan, kuinka paljon teknologiaa on käytössä. Samanaikaisesti pelin tulisi olla helposti omaksuttavissa ja sen tulisi toimia globaalisti, riippumatta pelaajien kulttuurisista taustoista. Pelin suunnittelun lähtökohtana oli Lego Therapy niminen peli, jonka on kehittänyt Daniel LeGoss Yhdysvalloissa. Lego Therapy on alun perin kehitetty opettamaan autistisille lapsille vertaisryhmä taitoja.