Arvonmääritys yrityskaupassa : case: Yritys X
Paavola, Elina (2018)
Paavola, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822349
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018121822349
Tiivistelmä
Yrityskauppa tarkoittaa liiketoiminta- eli substanssikauppaa tai osakekauppaa. Syitä yrityskauppoihin on useita. Yrityskauppaprosessit saattavat olla pitkiä ja monimutkaisia. Tässä työssä keskitytään yrityskauppoihin ja arvonmäärittämiseen listaamattomien pienten ja keskisuurten yritysten osalta. Työhön on otettu mukaan niin ostajan kuin myyjän näkökulma yrityskauppaprosessiin ja arvonmäärittämiseen. Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimeksiantajayritys X:n arvo. Lisäksi työn tarkoituksena on selkeyttää toimeksiantajalle yrityksen nykytilannetta ja mahdollisia toimenpiteitä ostajan löytämiseksi.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusongelmana oli selvittää yritys X:n arvo. Tutkimuksen pääkysymyksiä ovat: Miten valita arvonmääritysmenetelmät ja mitkä ovat yrityksen arvokkaat ominaisuudet? Alakysymyksenä voidaan pitää kuinka päästään samaan näkemykseen myyjän ja ostajan näkökulmasta? Toimeksiantajan pyynnöstä yritys X:n nimeä tai taloudellisia numeroita ei työssä esitetä. Yritys toimii kulttuuri- ja ravintola-alalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tutkittu aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä sekä olemassa olevia tutkimuksia. Työn empiriaosuudessa on haastateltu toimeksiantajaa sekä samankaltaisten yritysten ostanutta yrittäjää. Tutkimusta varten hyödynnettiin olemassa olevia dokumentteja, tässä tapauksessa toimeksiantajalta saatuja tilinpäätöksiä.
Haastattelujen ja teoriasta poimittujen tietojen avulla on valittu arvonmäärittämisprosessiin arvonmääritysmallit ja -menetelmät. Arvonmäärittämisen prosessi koostuu strategisesta analyysista, tilinpäätösanalyysistä sekä tulevan kehityksen arvioinnista. Strategista analyysia varten luotiin SWOT-analyysi, jonka pohjalta voitiin aloittaa tulevan kehityksen analysointi. Tilinpäätösanalyysissa laskettiin kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukuja. Tulevaisuuden strategisen suunnitelman lisäksi laadittiin budjetit viidelle vuodelle. Arvonmääritysmenetelmäksi teorian ja haastattelujen perusteella valikoitui tuottoarvomenetelmä. Budjettien avulla voitiin laskea tulevaisuuden kassavirrat, käyttökatteet ja tulokset. Vertailua varten yritykselle laskettiin substanssiarvo. Lisäksi haastattelujen perusteella poimittiin ja analysoitiin yrityksen arvokkaita ominaisuuksia.
Eri tuottoarvomenetelmillä saadut tulokset ovat yllättävän lähellä toisiaan. Kuitenkin kun esimerkiksi diskontattujen kassavirtojen mallisssa tuloksesta vähennetään yrityksen velat, on osakkeenomistajien osuus negatiivinen. Vertailun vuoksi laskettu substanssiarvo on nolla, sillä yrityksen velat ovat suuremmat kuin varat. Yrityksellä on kuitenkin selkeästi potentiaalia. Tulokset puoltavat yrityksen myyntikuntoon laittamista ja ostajan etsimistä myöhemmin tulevaisuudessa. Yritys on osaamiseltaan, tunnettuudeltaan ja maineeltaan arvokas. Tutkimus osoittaa että jos yrityskauppa tehtäisiin nyt, suositeltavaa olisi tehdä se liiketoimintakauppana.
Opinnäytetyö on kvalitatiivinen tapaustutkimus. Tutkimusongelmana oli selvittää yritys X:n arvo. Tutkimuksen pääkysymyksiä ovat: Miten valita arvonmääritysmenetelmät ja mitkä ovat yrityksen arvokkaat ominaisuudet? Alakysymyksenä voidaan pitää kuinka päästään samaan näkemykseen myyjän ja ostajan näkökulmasta? Toimeksiantajan pyynnöstä yritys X:n nimeä tai taloudellisia numeroita ei työssä esitetä. Yritys toimii kulttuuri- ja ravintola-alalla.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on tutkittu aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, sähköisiä lähteitä sekä olemassa olevia tutkimuksia. Työn empiriaosuudessa on haastateltu toimeksiantajaa sekä samankaltaisten yritysten ostanutta yrittäjää. Tutkimusta varten hyödynnettiin olemassa olevia dokumentteja, tässä tapauksessa toimeksiantajalta saatuja tilinpäätöksiä.
Haastattelujen ja teoriasta poimittujen tietojen avulla on valittu arvonmäärittämisprosessiin arvonmääritysmallit ja -menetelmät. Arvonmäärittämisen prosessi koostuu strategisesta analyysista, tilinpäätösanalyysistä sekä tulevan kehityksen arvioinnista. Strategista analyysia varten luotiin SWOT-analyysi, jonka pohjalta voitiin aloittaa tulevan kehityksen analysointi. Tilinpäätösanalyysissa laskettiin kannattavuuden, maksuvalmiuden ja vakavaraisuuden tunnuslukuja. Tulevaisuuden strategisen suunnitelman lisäksi laadittiin budjetit viidelle vuodelle. Arvonmääritysmenetelmäksi teorian ja haastattelujen perusteella valikoitui tuottoarvomenetelmä. Budjettien avulla voitiin laskea tulevaisuuden kassavirrat, käyttökatteet ja tulokset. Vertailua varten yritykselle laskettiin substanssiarvo. Lisäksi haastattelujen perusteella poimittiin ja analysoitiin yrityksen arvokkaita ominaisuuksia.
Eri tuottoarvomenetelmillä saadut tulokset ovat yllättävän lähellä toisiaan. Kuitenkin kun esimerkiksi diskontattujen kassavirtojen mallisssa tuloksesta vähennetään yrityksen velat, on osakkeenomistajien osuus negatiivinen. Vertailun vuoksi laskettu substanssiarvo on nolla, sillä yrityksen velat ovat suuremmat kuin varat. Yrityksellä on kuitenkin selkeästi potentiaalia. Tulokset puoltavat yrityksen myyntikuntoon laittamista ja ostajan etsimistä myöhemmin tulevaisuudessa. Yritys on osaamiseltaan, tunnettuudeltaan ja maineeltaan arvokas. Tutkimus osoittaa että jos yrityskauppa tehtäisiin nyt, suositeltavaa olisi tehdä se liiketoimintakauppana.