Arvojen uudistaminen yrityksessä X
Hellner, Felix; Laine, Petteri (2018)
Hellner, Felix
Laine, Petteri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122022538
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantona oli vähittäistavarakaupan alalla toimivan yrityksen arvojen uudistaminen ja yleisen toiminnan kehittäminen. Tämän tueksi tehtiin kaksi tutkimusta, yksi asiakkaille ja toinen yrityksen työntekijöille. Tutkimuksessa selvitettiin yrityksen asiakkaiden ja työntekijöiden mielipiteitä yrityksen toimintaan liittyen.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin opinnäytetyösuunnitelman tekemisellä. Siihen sisältyivät aikataulu toteutettavista etapeista ja käytettävät työtavat. Suunnitelman jälkeen aloitettiin tutkimukset. Tutkimusprosessi alkoi asiakaskyselyssä käytettävän lomakkeen suunnittelulla. Kyselyn suorittamisen jälkeen tulokset analysoitiin ja niistä tehtiin selventävät kuviot. Ensimmäisen kyselyn jälkeen suoritettiin työntekijöille kysely samanlaisella prosessilla. Näiden kahden kyselyn jälkeen haastateltiin vielä toimeksiantajayrityksen kauppiasta.
Opinnäytetyön aikana kirjoitettiin toteutuksen tueksi tietoperustaa muun muassa yritysarvoista, asiakaslupauksesta ja asiakasarvosta, henkilöstöpääomasta ja työhyvinvoinnista sekä yrityksen strategiasuunnittelusta uudistamistyössä. Kaikki mainitut aiheet liittyivät olennaisesti käytännön toteutukseen ja tukivat käytännön työskentelyä sekä mahdollistivat arvouudistusohjeen tekemisen.
Opinnäytetyön keskeisin tulos oli arvouudistusohje, joka kirjoitettiin tutkimustulosten pohjalta. Arvouudistusohje sisältää tärkeitä tietoja ja keinoja arvouudista varten.
Tärkein kehitysehdotus oli se, että arvouudistuksen jälkeen uudistetut arvot tulee saada yrityksessä näkyviin siten, että kaikki yrityksessä toimivat ja vierailevat henkilöt voivat ne nähdä. Tämä edesauttaa sitä, että arvot jäävät elämään päivittäiseen toimintaan.
Opinnäytetyön tulokset täyttävät toimeksiannon tavoitteet ja opinnäytetyön tekijät ovat itse tyytyväisiä tulokseen. Opinnäytetyön suunnittelu oli tehty hyvin ja aikataulutus oli joustavaa ja mukautuvaa. Tutkimustulokset olivat kattavia ja niiden esittely selkeää. Arvouudistusohje antaa myös hyvät edellytykset yrityksen tulevaa arvouudistusta varten.
Opinnäytetyöprosessi aloitettiin opinnäytetyösuunnitelman tekemisellä. Siihen sisältyivät aikataulu toteutettavista etapeista ja käytettävät työtavat. Suunnitelman jälkeen aloitettiin tutkimukset. Tutkimusprosessi alkoi asiakaskyselyssä käytettävän lomakkeen suunnittelulla. Kyselyn suorittamisen jälkeen tulokset analysoitiin ja niistä tehtiin selventävät kuviot. Ensimmäisen kyselyn jälkeen suoritettiin työntekijöille kysely samanlaisella prosessilla. Näiden kahden kyselyn jälkeen haastateltiin vielä toimeksiantajayrityksen kauppiasta.
Opinnäytetyön aikana kirjoitettiin toteutuksen tueksi tietoperustaa muun muassa yritysarvoista, asiakaslupauksesta ja asiakasarvosta, henkilöstöpääomasta ja työhyvinvoinnista sekä yrityksen strategiasuunnittelusta uudistamistyössä. Kaikki mainitut aiheet liittyivät olennaisesti käytännön toteutukseen ja tukivat käytännön työskentelyä sekä mahdollistivat arvouudistusohjeen tekemisen.
Opinnäytetyön keskeisin tulos oli arvouudistusohje, joka kirjoitettiin tutkimustulosten pohjalta. Arvouudistusohje sisältää tärkeitä tietoja ja keinoja arvouudista varten.
Tärkein kehitysehdotus oli se, että arvouudistuksen jälkeen uudistetut arvot tulee saada yrityksessä näkyviin siten, että kaikki yrityksessä toimivat ja vierailevat henkilöt voivat ne nähdä. Tämä edesauttaa sitä, että arvot jäävät elämään päivittäiseen toimintaan.
Opinnäytetyön tulokset täyttävät toimeksiannon tavoitteet ja opinnäytetyön tekijät ovat itse tyytyväisiä tulokseen. Opinnäytetyön suunnittelu oli tehty hyvin ja aikataulutus oli joustavaa ja mukautuvaa. Tutkimustulokset olivat kattavia ja niiden esittely selkeää. Arvouudistusohje antaa myös hyvät edellytykset yrityksen tulevaa arvouudistusta varten.