Normatiivinen ohjeistus julkaisun laatimiseksi
Vilen, Henna (2010)
Vilen, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli julkaisun normatiivisen ohjeistuksen laatiminen. Julkaisun normatiivinen ohjeistus toteutettiin Lohjan Laurean markkinointiviestinnän tueksi, markkinoitaessa alueellisia kehittämishankkeita. Opinnäytetyön tavoitteena oli julkaisun suunnittelussa huomioitavien tekijöiden selvittäminen. Toinen työlle asetettu tavoite oli Lohjan Laurean markkinointiviestinnän erityispiirteiden selvittäminen sekä niiden huomioiminen markkinointijulkaisun suunnittelussa.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta pohjautui alan kirjallisuuteen sekä internet-lähteistä saatuun aineistoon. Kirjallisuuslähteet käsittelivät pääasiassa markkinointiviestintää, tiedotustoimintaa, julkaisutoimintaa sekä julkaisun suunnittelua.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin julkaisun normatiivinen ohjeistus, jota voidaan käyttää apuna markkinointijulkaisun suunnittelussa. Normatiivinen ohjeistus sisältää kuusi eri julkaisuprosessiin liittyvää vaihetta, joita ovat kohderyhmän määrittely, visuaalisen ilmeen suunnittelu, kansilehden ja sisällysluettelon suunnittelu, hanketiivistelmien toimittaminen, julkaisun taiton suunnittelu sekä tarjouspyynnön tekeminen ja työn painatus. Normatiivisessa ohjeistuksessa eri vaiheet on selvitetty sanallisesti sekä joitakin vaiheita on havainnollistettu mallien avulla.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin melko hyvin. Julkaisun normatiivisessa ohjeistuksessa kyettiin selvittämään erityisesti markkinointiviestinnän osalta tärkeitä tekijöitä, kuten hankejulkaisulle sopivien kohderyhmien määrittely. Lisäksi selvitettiin Lohjan Laurean markkinointiviestinnän asettamia erityispiirteitä julkaisun visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyen, esimerkiksi graafisen ohjeistuksen käyttöä. Julkaisuprosessin vaiheiden dokumentointi työssä toteutettiin pelkistetysti. Julkaisun normatiivisesta ohjeistuksesta kuitenkin ilmenee julkaisuprosessin vaiheet ja ohjeistusta voidaan hyödyntää pohjana suunniteltaessa markkinointijulkaisuja Lohjan Laurean hanketoiminnan markkinoimiseksi.
Tämän opinnäytetyön jatkotoimenpiteiksi ehdotetaan hankkeiden markkinointijulkaisun suunnittelumallin rakentamista ja kuvaamista.
Opinnäytetyön teoreettinen tietoperusta pohjautui alan kirjallisuuteen sekä internet-lähteistä saatuun aineistoon. Kirjallisuuslähteet käsittelivät pääasiassa markkinointiviestintää, tiedotustoimintaa, julkaisutoimintaa sekä julkaisun suunnittelua.
Opinnäytetyön tuloksena laadittiin julkaisun normatiivinen ohjeistus, jota voidaan käyttää apuna markkinointijulkaisun suunnittelussa. Normatiivinen ohjeistus sisältää kuusi eri julkaisuprosessiin liittyvää vaihetta, joita ovat kohderyhmän määrittely, visuaalisen ilmeen suunnittelu, kansilehden ja sisällysluettelon suunnittelu, hanketiivistelmien toimittaminen, julkaisun taiton suunnittelu sekä tarjouspyynnön tekeminen ja työn painatus. Normatiivisessa ohjeistuksessa eri vaiheet on selvitetty sanallisesti sekä joitakin vaiheita on havainnollistettu mallien avulla.
Opinnäytetyölle asetetut tavoitteet saavutettiin melko hyvin. Julkaisun normatiivisessa ohjeistuksessa kyettiin selvittämään erityisesti markkinointiviestinnän osalta tärkeitä tekijöitä, kuten hankejulkaisulle sopivien kohderyhmien määrittely. Lisäksi selvitettiin Lohjan Laurean markkinointiviestinnän asettamia erityispiirteitä julkaisun visuaalisen ilmeen suunnitteluun liittyen, esimerkiksi graafisen ohjeistuksen käyttöä. Julkaisuprosessin vaiheiden dokumentointi työssä toteutettiin pelkistetysti. Julkaisun normatiivisesta ohjeistuksesta kuitenkin ilmenee julkaisuprosessin vaiheet ja ohjeistusta voidaan hyödyntää pohjana suunniteltaessa markkinointijulkaisuja Lohjan Laurean hanketoiminnan markkinoimiseksi.
Tämän opinnäytetyön jatkotoimenpiteiksi ehdotetaan hankkeiden markkinointijulkaisun suunnittelumallin rakentamista ja kuvaamista.