Joogamatkojen markkinointisuunnitelma : Case: JS Travel Oy
Sonck, Merja (2018)
Sonck, Merja
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122422846
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122422846
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma, jolla saadaan JS Travel Oy:n tuotteistamia joogamatkoja myytyä enemmän markkinoinnin keinoin. Opinnäytetyön toimeksiantaja on JS Travel Oy. Laaditun markkinointisuunnitelman avulla saadaan lisämyyntiä JS Travel Oy:n joogamatkoihin. Opinnäytetyö on toiminnallinen.
Työn teoriaosa käsittelee joogaa, hyvinvointimatkailua ja markkinointia. Joogasta tarkastellaan sen historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta. Hyvinvointimatkailua käsitellään osana matkailua. Teoriaosassa käsitellään markkinoinnin tehtäviä, analyyseja, tavoitteita ja kilpailukeinoja opinnäytetyötä ajatellen.
Toiminnallisessa osassa selvitettiin markkinoinnin keinoja edistää JS Travel Oy:n joogamatkailua. Joogan harrastajamäärä kasvaa koko ajan. Suomessa on hyvät mahdol-lisuudet harrastaa joogaa, mutta joogamatkailu osana hyvinvointimatkailua on vielä suhteellisen uutta ja sen markkinointi tarvitsee kehittämistä. Opinnäytetyö perustuu JS Travel Oy:n joogamatkojen yhteistyökumppaneiden haastatteluihin sekä alan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai toimivan ja yksinkertaisen, mutta kustannustehokkaan markkinointisuunnitelman, joka voidaan toteuttaa vähäisin henkilöresurssein.
Työn teoriaosa käsittelee joogaa, hyvinvointimatkailua ja markkinointia. Joogasta tarkastellaan sen historiaa, nykypäivää ja tulevaisuutta. Hyvinvointimatkailua käsitellään osana matkailua. Teoriaosassa käsitellään markkinoinnin tehtäviä, analyyseja, tavoitteita ja kilpailukeinoja opinnäytetyötä ajatellen.
Toiminnallisessa osassa selvitettiin markkinoinnin keinoja edistää JS Travel Oy:n joogamatkailua. Joogan harrastajamäärä kasvaa koko ajan. Suomessa on hyvät mahdol-lisuudet harrastaa joogaa, mutta joogamatkailu osana hyvinvointimatkailua on vielä suhteellisen uutta ja sen markkinointi tarvitsee kehittämistä. Opinnäytetyö perustuu JS Travel Oy:n joogamatkojen yhteistyökumppaneiden haastatteluihin sekä alan kirjallisuuteen.
Opinnäytetyön tuloksena toimeksiantajayritys sai toimivan ja yksinkertaisen, mutta kustannustehokkaan markkinointisuunnitelman, joka voidaan toteuttaa vähäisin henkilöresurssein.