Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma : Case: Intersport Karisma
Halme, Timo (2018)
Halme, Timo
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822912
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122822912
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Intersport Karisman henkilökunnan käyttöön, jotta sosiaalisen median markkinointia voitaisiin tehostaa ja kehittää yrityksessä. Tavoitteena oli selvittää, miten Suomessa toimivat urheilukaupan toimijat ovat hyödyntäneet sosiaalista mediaa markkinoinnissaan.
Toiminnallisen opinnäytetyöni teoriaosuuden teemoja ovat digitaalinen markkinointiviestintä, sosiaalinen media ja sisällöntuotanto. Työn teoriatausta koostuu internetissä olevasta materiaalista: tilastotieteistä, alan ammattilaisten julkaisemista artikkeleista ja blogeista.
Empiriaosuuden pohjana toimi Suomessa toimivien urheilukauppojen sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa, erityisesti Facebookissa ja Instagramissa. Tärkeimpänä kysymyksenä oli: Mikä sosiaalisen median markkinoinnissa saa seuraajat aktivoitumaan? Sosiaalisen median kanavia tarkasteltaessa löytyi useita kehityskohteita Intersport Karisman sosiaalisen median tehostamiseksi. Tein Intersport Karismalle markkinointisuunnitelman, jonka pohjana toimii Piritta Seppälän sosiaalisen median strategia, jota seurataan kohta kohdalta. Markkinointisuunnitelmani avulla Intersport Karisman henkilökunta saa ohjeistuksen, miten kehittää sosiaalisen median markkinointia säännöllisemmäksi, selkeämmäksi ja tavoitteellisemmaksi.
Toiminnallisen opinnäytetyöni teoriaosuuden teemoja ovat digitaalinen markkinointiviestintä, sosiaalinen media ja sisällöntuotanto. Työn teoriatausta koostuu internetissä olevasta materiaalista: tilastotieteistä, alan ammattilaisten julkaisemista artikkeleista ja blogeista.
Empiriaosuuden pohjana toimi Suomessa toimivien urheilukauppojen sosiaalisen median käyttö markkinoinnissa, erityisesti Facebookissa ja Instagramissa. Tärkeimpänä kysymyksenä oli: Mikä sosiaalisen median markkinoinnissa saa seuraajat aktivoitumaan? Sosiaalisen median kanavia tarkasteltaessa löytyi useita kehityskohteita Intersport Karisman sosiaalisen median tehostamiseksi. Tein Intersport Karismalle markkinointisuunnitelman, jonka pohjana toimii Piritta Seppälän sosiaalisen median strategia, jota seurataan kohta kohdalta. Markkinointisuunnitelmani avulla Intersport Karisman henkilökunta saa ohjeistuksen, miten kehittää sosiaalisen median markkinointia säännöllisemmäksi, selkeämmäksi ja tavoitteellisemmaksi.