Markkinointisuunnitelma: V 10 Plus
Liukkonen, Kati (2018)
Liukkonen, Kati
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122122793
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda puolen vuoden markkinointisuunnitelma japanilaiselle V 10 Plus kosmetiikkasarjalle. Yhteistyökumppanina toimi sarjan maahantuoja Ihola Oy. Markkinointisuunnitelman tavoitteena oli lisätä sarjan tunnettuutta ja sitä kautta sarjan kysyntää ja menekkiä. Opinnäytetyön teoriaosuudessa paneuduttiin aihealueisiin, joista olisi hyötyä tulevan markkinointisuunnitelman toteutuksessa. Teoriassa perehdyttiin markkinointistrategiaan, markkinoinnin kilpailukeinoihin, markkinointitrendeihin, vaikuttajamarkkinointiin ja hakukoneoptimointiin. Sisältömarkkinointi on nykypäivää ja yritysten kannattaa panostaa yhä enemmän asiakasta kiinnostavan ja hyödyttävän sisällön tuottamiseen. Hakukoneoptimoinnilla ja laadukkaalla sisällöllä yritys saa yhä enemmän näkyvyyttä hakukoneissa, jolloin kuluttajien on helpompi löytää yrityksen tarjoamat tuotteet/palvelut jatkuvasti muuttuvasta verkosta.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman luominen aloitettiin kartoittamalla markkinoinnin tavoitteita ja kohderyhmää. Lisäksi tehtiin SWOT-analyysi, jossa kartoitettiin yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä. Koska markkinoinnin menestymisen lähtökohtana on tietää, kenelle halutaan tuottaa arvoa, määritettiin V 10 Plussan ostajapersoonat. Ostajapersoonia käytettiin apuna sisältöstrategian laatimisessa. Markkinoinnin tavoitteiden, SWOT-analyysin ja ostajapersoonien pohjalta suunniteltiin yritykselle puolen vuoden markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma
toteutettiin lopulta tapahtumakalenterin muodossa. Tapahtumakalenterissa oli suunniteltuna yrityksen tulevat tapahtumat ja kampanjat. Koska sisältömarkkinoinnin tärkeys nykypäivänä korostui työn teoriaosuudessa, luotiin sarjalle myös oma blogi, jonka aiheet oli suunniteltu V 10 Plussan ostajapersoonien tarpeisiin. Blogin aiheista laadittiin myös puolen vuoden blogikalenteri.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa toteutettiin markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman luominen aloitettiin kartoittamalla markkinoinnin tavoitteita ja kohderyhmää. Lisäksi tehtiin SWOT-analyysi, jossa kartoitettiin yrityksen sisäistä ja ulkoista toimintaympäristöä. Koska markkinoinnin menestymisen lähtökohtana on tietää, kenelle halutaan tuottaa arvoa, määritettiin V 10 Plussan ostajapersoonat. Ostajapersoonia käytettiin apuna sisältöstrategian laatimisessa. Markkinoinnin tavoitteiden, SWOT-analyysin ja ostajapersoonien pohjalta suunniteltiin yritykselle puolen vuoden markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelma
toteutettiin lopulta tapahtumakalenterin muodossa. Tapahtumakalenterissa oli suunniteltuna yrityksen tulevat tapahtumat ja kampanjat. Koska sisältömarkkinoinnin tärkeys nykypäivänä korostui työn teoriaosuudessa, luotiin sarjalle myös oma blogi, jonka aiheet oli suunniteltu V 10 Plussan ostajapersoonien tarpeisiin. Blogin aiheista laadittiin myös puolen vuoden blogikalenteri.