Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Franchising kosmetiikkayrityksen laajenemisstrategiana : Case: Maahantuontiyritys X

Pettinen, Sini; Savolainen, Mira (2018)

 
Avaa tiedosto
Pettinen_Sini_Savolainen_Mira.pdf (818.3Kt)
Lataukset: 


Pettinen, Sini
Savolainen, Mira
Laurea-ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2018122322835
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli esitellä franchising-toimintamuotoa liiketoiminnan laajentamiskeinona kosmetiikan maahantuontiyritykselle. Toimeksiantajana opinnäytetyölle oli suomalainen Maahantuontiyritys X, joka halusi laajentaa toimintaansa sekä maahantuomansa brändin tunnettavuutta nykyisillä markkinoilla. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia franchising-toimintamallin kannattavuutta ja soveltuvuutta toimeksiantajalle sekä tarjota toimeksiantajalle valmiudet lähteä laajentamaan liiketoimintaansa franchising-toimintamallin keinoin. Työn teoriaosuuteen aineistoa kerättiin aihetta käsittelevästä kirjallisuudesta sekä tutkimusaineistosta ja aihetta lähdettiin käsittelemään franchising-toimintamallin perusteista.

Franchising-toiminnan kannattavuutta arvioivat laskelmat tehtiin toimeksiantajan liiketoiminnan pohjalta. Toimeksiantajan liiketoimintaa ja toimintaympäristöä arvioitiin hyödyntämällä SWOT- ja PESTEL-analyysiä sekä yrityksen riskien ja kilpailijoiden analysointia. Opinnäytetyössä esitettyjen analyysien pohjalta franchising-toimintamalli olisi toimeksiantajalle kannattava ja potentiaalinen tapa laajentaa toimintaansa sekä brändin asemaa markkinoilla. Jatkotutkimuksena tarkastelua pitäisi laajentaa myös franchising-ottajan puolelle.

Opinnäytetyössä todettiin, että franchising-toimintamuoto voi olla hyvin menestyksekäs tapa laajentaa yrityksen toimintaa. Konseptin täytyy kuitenkin aina olla testattu ja todettu kannattavaksi ja se pitää voida monistaa ja dokumentoida franchising-yrittäjän käyttöön. Toimeksiantajan haasteiksi todettiin uuden liiketoimintamuodon käynnistäminen, kosmetiikkamarkkinoiden kova kilpailu sekä sopivien franchising-ottajien ja konseptin mukaisten liikepaikkojen löytäminen. Raportissa todettiin, että ennen franchising-toimintamallin käyttöönottoa tulee yrityksen toimintaa analysoida huolellisesti sekä arvioida yrityksen taloudellisia ja henkisiä resursseja laajentaa toimintaa franchising-liiketoiminnan avulla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste