Markkina-analyysi: Case Yritys X
Pykälä, Kaius (2018)
Pykälä, Kaius
Lahden ammattikorkeakoulu
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901041071
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201901041071
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli tehdä markkina-analyysi Yritys X:n kolmesta potentiaalisesta vientimarkkinamaasta. Työn tavoitteena selvittää Yritys X:lle mihin näistä kolmesta maasta heidän kannattaisi lähteä viemään tuotetta Y. Nämä kolme markkina-aluetta ovat Etelä-Korea, Japani sekä Singapore. Tutkimuksen ja analysoinnin kohteina ovat siis itse yritys sekä kohdemaat.
Teoriaosuus koostui kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä käytiin läpi teoriaa yritys- ja markkina-analyyseistä. Toisessa pääluvussa keskityttiin kohdemaan valinnassa käytettäviin kriteereihin. Tässä kappaleessa oli myös esiteltynä PESTEL-analyysimalli sekä johtopäätöksissä käytetty Pughin päätöksentekomatriisi. Teoriaosuudessa käytetty tieto on kerätty pääasiassa aiheita käsittelevistä suomen- ja englanninkielisistä kirjallisista lähteistä.
Tutkimusosuus on suoritettu kirjoituspöytätutkimuksena syys-marraskuussa 2018. Tutkimukseen kerätty tieto on sekundääristä markkinatietoa, jota on etsitty pääasiassa internetlähteistä. Tutkimuksen ensimmäinen luku käsittelee yritysesittelyä. Toisessa luvussa selvitetään kaikkien kolmen markkina-alueiden ominaispiirteitä maa-analyyseissä. Kolmannessa luvussa esiteltiin johtopäätökset Pughin päätöksentekomatriisissa.
Tutkimustuloksissa yksikään kolmesta kohdemaasta ei noussut ylivertaisesti muiden yläpuolelle, mutta Japani nousi hieman Singaporea korkeammalle pisteytyksessä. Japania puoltaa myös se asia, että japanilaisessa kulttuurissa tunnetusti pidetään hyvää huolta vanhemmista ihmisistä, jolloin Yritys X:n potentiaalisten asiakkaiden määrä on korkeampi kuin toisenlaisella kulttuurilla toimivassa maassa. Viimeinen luku sisältää yhteenvedon ja jatkotutkimusehdotukset.
Teoriaosuus koostui kahdesta pääluvusta, joista ensimmäisessä käytiin läpi teoriaa yritys- ja markkina-analyyseistä. Toisessa pääluvussa keskityttiin kohdemaan valinnassa käytettäviin kriteereihin. Tässä kappaleessa oli myös esiteltynä PESTEL-analyysimalli sekä johtopäätöksissä käytetty Pughin päätöksentekomatriisi. Teoriaosuudessa käytetty tieto on kerätty pääasiassa aiheita käsittelevistä suomen- ja englanninkielisistä kirjallisista lähteistä.
Tutkimusosuus on suoritettu kirjoituspöytätutkimuksena syys-marraskuussa 2018. Tutkimukseen kerätty tieto on sekundääristä markkinatietoa, jota on etsitty pääasiassa internetlähteistä. Tutkimuksen ensimmäinen luku käsittelee yritysesittelyä. Toisessa luvussa selvitetään kaikkien kolmen markkina-alueiden ominaispiirteitä maa-analyyseissä. Kolmannessa luvussa esiteltiin johtopäätökset Pughin päätöksentekomatriisissa.
Tutkimustuloksissa yksikään kolmesta kohdemaasta ei noussut ylivertaisesti muiden yläpuolelle, mutta Japani nousi hieman Singaporea korkeammalle pisteytyksessä. Japania puoltaa myös se asia, että japanilaisessa kulttuurissa tunnetusti pidetään hyvää huolta vanhemmista ihmisistä, jolloin Yritys X:n potentiaalisten asiakkaiden määrä on korkeampi kuin toisenlaisella kulttuurilla toimivassa maassa. Viimeinen luku sisältää yhteenvedon ja jatkotutkimusehdotukset.