Uuden toimintamallin käyttöönotto asunnonvuokrausprosessissa
Joensuu, Lauri (2010)
Joensuu, Lauri
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057794
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää VVO:n asunnonvuokrausprosessin muutoksen suunnittelua, toteutusta ja onnistumista. Muutoksen tavoitteena oli muuttaa asunnonvuokrausprosessia asiakasystävällisempään suuntaan ja sitä kautta parantaa myös yrityksen kannattavuutta.
Teoriaosuus käsittelee toimintamallin muutosta. Siinä selvitetään muutostarpeen analysointia, eli mitkä ovat mahdollisia syitä, jonka takia muutos tulisi yleensä toteuttaa ja miten kehittämisprosessia tulisi lähteä käynnistämään.
Opinnäytetyössä käydään läpi miten VVO:lla toimintamallin muutosta lähdettiin toteuttamaan. Työssä vertaillaan myös vanhaa toimintamallia uuteen ja selvitetään mallien eroja, sekä missä suhteessa toiminta tehostuu ja missä suhteessa mahdollisesti vanhassa mallissa on toimittu paremmin.
Opinnäytetyöhön kuuluu isona osana myös asiakaskysely, josta saadaan konkreettisia tuloksia toimintamallin muutoksen onnistumisesta. Kyselyssä vastaajat on jaettu kahteen eri ryhmään; vanhan ja uuden toimintamallin mukaan VVO:n asukkaiksi tulleisiin asiakkaihin. Huomioitava on kuitenkin kyselyn vastaajien verrattain pieni lukumäärä. Tulokset pääpiirteissään eivät muuttuisi, vaikka vastaajia olisi enemmän, mutta kyselyn tulosten erot saattaisivat kaventua.
Tuloksista voidaan päätellä, että asiakastyytyväisyys kyselyn jokaisella osa-alueella on parantunut. Siten voidaan sanoa, että VVO:n asunnonvuokrausprosessin toimintamallin muutos on onnistunut ja saavuttanut sille asetetut tavoitteet, siltä osin mitä tämän opinnäytetyön osalta pystyttiin tutkimaan.
Kuitenkin tutkimuksesta selviää, että joillakin osa-alueilla parannus jäi koko kyselyn keskiarvon alapuolelle, esimerkiksi asukastoiminnasta ja asiakaseduista tiedottaminen kaipaa edelleen kehitystyötä, jotta asiakastyytyväisyyttä saataisiin parannettua entisestään.
Teoriaosuus käsittelee toimintamallin muutosta. Siinä selvitetään muutostarpeen analysointia, eli mitkä ovat mahdollisia syitä, jonka takia muutos tulisi yleensä toteuttaa ja miten kehittämisprosessia tulisi lähteä käynnistämään.
Opinnäytetyössä käydään läpi miten VVO:lla toimintamallin muutosta lähdettiin toteuttamaan. Työssä vertaillaan myös vanhaa toimintamallia uuteen ja selvitetään mallien eroja, sekä missä suhteessa toiminta tehostuu ja missä suhteessa mahdollisesti vanhassa mallissa on toimittu paremmin.
Opinnäytetyöhön kuuluu isona osana myös asiakaskysely, josta saadaan konkreettisia tuloksia toimintamallin muutoksen onnistumisesta. Kyselyssä vastaajat on jaettu kahteen eri ryhmään; vanhan ja uuden toimintamallin mukaan VVO:n asukkaiksi tulleisiin asiakkaihin. Huomioitava on kuitenkin kyselyn vastaajien verrattain pieni lukumäärä. Tulokset pääpiirteissään eivät muuttuisi, vaikka vastaajia olisi enemmän, mutta kyselyn tulosten erot saattaisivat kaventua.
Tuloksista voidaan päätellä, että asiakastyytyväisyys kyselyn jokaisella osa-alueella on parantunut. Siten voidaan sanoa, että VVO:n asunnonvuokrausprosessin toimintamallin muutos on onnistunut ja saavuttanut sille asetetut tavoitteet, siltä osin mitä tämän opinnäytetyön osalta pystyttiin tutkimaan.
Kuitenkin tutkimuksesta selviää, että joillakin osa-alueilla parannus jäi koko kyselyn keskiarvon alapuolelle, esimerkiksi asukastoiminnasta ja asiakaseduista tiedottaminen kaipaa edelleen kehitystyötä, jotta asiakastyytyväisyyttä saataisiin parannettua entisestään.