Henkilöasiakkaiden peruspankkipalveluiden hinnoittelu
Silvennoinen, Ulpu (2010)
Silvennoinen, Ulpu
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201005057838
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään Suomalaisten pankkien henkilöasiakkaiden peruspankkipalveluiden hinnoittelua. Työstä rajataan pois yritysasiakkaat. Työn tavoitteena on selvittää, eroavatko peruspankkipalveluihin kuuluvat palvelut hinnoittelussa eri pankkien välillä. Lisäksi tutkitaan vaikuttaako pankin siirtyminen yksitäishinnoitelluista tuotteista kokonaishinnoitteluun asiakkaan maksamaan hintaan.
Tutkimuksen teoriaosuus on koottu kirjallisista lähteistä, jota käsittelevät pankkitoimintaa ja finanssialaa, lehtiartikkeleista sekä internetistä. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään pankkitoimintaa, sen historiaa, nykytilannetta sekä tulevaisuutta. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään asiakkaan ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä finanssimarkkinoilla. Viimeisessä teoria osuudessa käsitellään pankkipalveluiden hinnoittelua ja markkinoiden vaikutusta.
Työn empiirinen osuus pohjautuu pankkikonsernin toimipisteessä tehtyyn kvantitatiiviseen otantatutkimukseen, joka toteutettiin keväälllä 2010. Otannassa käsitellään yhden asiakasvastuuhenkilön asiakassalkkua, josta tehtiin otannat.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että peruspankkipalveluiden hinnoittelussa ei ole huomattavaa eroa eri pankkiryhmittymien välillä. Tutkimuksesta saatiin selville myös, että asiakkaat, jotka ovat siirtyneet yksittäishinnoittelusta kokonaishinnoitteluun säästävät kuukausittaisissa maksuissa.
Tutkimuksen teoriaosuus on koottu kirjallisista lähteistä, jota käsittelevät pankkitoimintaa ja finanssialaa, lehtiartikkeleista sekä internetistä. Ensimmäisessä teoriaosuudessa käsitellään pankkitoimintaa, sen historiaa, nykytilannetta sekä tulevaisuutta. Toisessa teoriaosuudessa käsitellään asiakkaan ostoprosessiin vaikuttavia tekijöitä finanssimarkkinoilla. Viimeisessä teoria osuudessa käsitellään pankkipalveluiden hinnoittelua ja markkinoiden vaikutusta.
Työn empiirinen osuus pohjautuu pankkikonsernin toimipisteessä tehtyyn kvantitatiiviseen otantatutkimukseen, joka toteutettiin keväälllä 2010. Otannassa käsitellään yhden asiakasvastuuhenkilön asiakassalkkua, josta tehtiin otannat.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että peruspankkipalveluiden hinnoittelussa ei ole huomattavaa eroa eri pankkiryhmittymien välillä. Tutkimuksesta saatiin selville myös, että asiakkaat, jotka ovat siirtyneet yksittäishinnoittelusta kokonaishinnoitteluun säästävät kuukausittaisissa maksuissa.