AMAZON-VERKKOKAUPPA VÄHITTÄISKAUPAN YRITYSTEN MYYNTI- JA MARKKINOINTIKANAVANA
Brovko, Kristina (2018)
Brovko, Kristina
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2018
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902031887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902031887
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Amazonin tarjoamia mahdollisuuksia verkkokauppiaille, selvittää, mitä liittyminen Amazonin myyjäverkostoon käytännössä tarkoittaa sekä mitä mahdollisuuksia ja potentiaalia tuo mukanaan. Tutkimusmenetelmäksi oli valittu tapaustutkimus ja vastauksia tutkimuskysymyksiin selvitettiin BMC- ja SWOT-työkaluja apuna käyttäen.
Amazon-verkkokaupan toimintaa havainnollistettiin BMC-mallin pohjalta laaditun liiketoimintamallin muotoon. Liiketoimintamalli laadittiin Fulfilled by Amazon (FBA) -palvelua käyttävän myyjän näkökulmasta. Lopuksi Amazon FBA-liiketoimintamallille oli tehty SWOT-analyysi. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin selkeä kuva Amazonin toiminnasta ja sen verkkokauppiaalle tarjoamista mahdollisuuksista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Amazon sopii niin uusille verkkokauppiaille kuin myös jo olemassa olevien verkkokauppojen jakelukanavaksi. Amazonin laaja markkina-alue ja kansainvälinen asiakaskunta nähtiin suurena kansainvälistymismahdollisuutena vähittäiskaupan yrityksille. Liittyminen osaksi Amazonin myyjäverkostoa mahdollistaa saada yritykselle kansainvälistä huomiota ja kasvattaa liiketoimintaa.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa ja tutkimustulokset ovat suunnattuja kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tuloksena laadittu liiketoimintamalli on valmis työkalu, jota yritykset voivat jatkossa käyttää pohjana oman Amazon-verkkokaupan suunnitteluun tai kehittämiseen.
Amazon-verkkokaupan toimintaa havainnollistettiin BMC-mallin pohjalta laaditun liiketoimintamallin muotoon. Liiketoimintamalli laadittiin Fulfilled by Amazon (FBA) -palvelua käyttävän myyjän näkökulmasta. Lopuksi Amazon FBA-liiketoimintamallille oli tehty SWOT-analyysi. Tutkimusmenetelmien avulla saatiin selkeä kuva Amazonin toiminnasta ja sen verkkokauppiaalle tarjoamista mahdollisuuksista.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että Amazon sopii niin uusille verkkokauppiaille kuin myös jo olemassa olevien verkkokauppojen jakelukanavaksi. Amazonin laaja markkina-alue ja kansainvälinen asiakaskunta nähtiin suurena kansainvälistymismahdollisuutena vähittäiskaupan yrityksille. Liittyminen osaksi Amazonin myyjäverkostoa mahdollistaa saada yritykselle kansainvälistä huomiota ja kasvattaa liiketoimintaa.
Opinnäytetyöllä ei ollut toimeksiantajaa ja tutkimustulokset ovat suunnattuja kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tuloksena laadittu liiketoimintamalli on valmis työkalu, jota yritykset voivat jatkossa käyttää pohjana oman Amazon-verkkokaupan suunnitteluun tai kehittämiseen.