Strateginen markkinointisuunnitelma: Case Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry
Syysmäki, Heidi (2009)
Syysmäki, Heidi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901071021
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200901071021
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa Laurea-ammattikorkeakoulun kokonaishanketta “Teollisen palvelu-liiketoiminnan koulutustarpeen selvittäminen Lohjan ja Tammisaaren seutukunnissa ja näiden alueiden pk-yritysten osaamisperustan kehittäminen”, joka oli osittain Euroopan Sosiaalira-haston (ESR) rahoittama. Opinnäytetyö käsitteli Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry:n markkinoinnin kehittämistä asiakaslähtöisyyden pohjalta.
Vesi- ja ympäristöyhdistykset ovat merkittäviä tekijöitä alueellisessa ympäristösuojelussa. Ne tuottavat ja levittävät tietoa yksityisille, yhdistyksille, yrityksille ja kunnille. Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry tarjoaa tutkimus- ja tiedotustoiminnan lisäksi myös asiantun-tijapalveluita vesien- ja ympäristönsuojeluaiheenpiiriin liittyen. Näiden palveluiden merkitys on ympäristötietoisuuden ja vastuullisuuden myötä kasvanut ja ne tuovat helpotusta mahdol-listamalla esimerkiksi yritysten keskittymisen ydintoimintaansa. Palveluiden tarjoaminen lii-ketoiminnan muodossa tuo kohdeorganisaation kaltaisille nonprofit-organisaatioille (voittoa tuottamattomat) kyvyn pysyä mukana alan kehityksessä sekä resurssit tehdä enemmän tutki-mus- ja tiedotustoimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli strategisen markkinoinnin suunnittelun työkalujen avulla luoda suunnitelma Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry:n pitkän tähtäimen markkinointitoimenpi-teille. Asiakaslähtöisyys huomioitiin osana markkinoinnin kehittämistyötä, sillä se auttaa koh-distamaan oikeat toimet oikealle yleisölle. Tuloksena syntyi kokonaisuus, jossa jokaiselle stra-tegisen merkityksensä mukaan jaetulle asiakasryhmälle koottiin oma strategiapohjainen markkinointisuunnitelma.
Strategisen markkinointisuunnitelman ohella tarkennettiin asiakaskohtaamisissa ja asiakassuh-teenhoidossa tarvittavaa tietoa ja tekniikoita. Tämän pohjalta asiakasryhmille luotiin asia-kashoito-ohjelmat ja malli asiakasprofiilista.
Työn tuloksien kautta Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry kykenee kehittämään markki-nointiaan asiakaslähtöisesti sekä luomaan arvoa asiakkaalle ja kilpailuetua yhdistykselle.
Jatkossa mahdollisuutta asiakasprofiilien yhdistämiseen yhdistyksen varsinaiseen tietojärjes-telmään olisi hyvä tutkia. Markkinoiden tutkiminen esimerkiksi kahden vuoden päästä markki-natutkimuksen kautta on myös yksi jatkotutkimusaihe.
Vesi- ja ympäristöyhdistykset ovat merkittäviä tekijöitä alueellisessa ympäristösuojelussa. Ne tuottavat ja levittävät tietoa yksityisille, yhdistyksille, yrityksille ja kunnille. Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry tarjoaa tutkimus- ja tiedotustoiminnan lisäksi myös asiantun-tijapalveluita vesien- ja ympäristönsuojeluaiheenpiiriin liittyen. Näiden palveluiden merkitys on ympäristötietoisuuden ja vastuullisuuden myötä kasvanut ja ne tuovat helpotusta mahdol-listamalla esimerkiksi yritysten keskittymisen ydintoimintaansa. Palveluiden tarjoaminen lii-ketoiminnan muodossa tuo kohdeorganisaation kaltaisille nonprofit-organisaatioille (voittoa tuottamattomat) kyvyn pysyä mukana alan kehityksessä sekä resurssit tehdä enemmän tutki-mus- ja tiedotustoimintaa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli strategisen markkinoinnin suunnittelun työkalujen avulla luoda suunnitelma Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry:n pitkän tähtäimen markkinointitoimenpi-teille. Asiakaslähtöisyys huomioitiin osana markkinoinnin kehittämistyötä, sillä se auttaa koh-distamaan oikeat toimet oikealle yleisölle. Tuloksena syntyi kokonaisuus, jossa jokaiselle stra-tegisen merkityksensä mukaan jaetulle asiakasryhmälle koottiin oma strategiapohjainen markkinointisuunnitelma.
Strategisen markkinointisuunnitelman ohella tarkennettiin asiakaskohtaamisissa ja asiakassuh-teenhoidossa tarvittavaa tietoa ja tekniikoita. Tämän pohjalta asiakasryhmille luotiin asia-kashoito-ohjelmat ja malli asiakasprofiilista.
Työn tuloksien kautta Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry kykenee kehittämään markki-nointiaan asiakaslähtöisesti sekä luomaan arvoa asiakkaalle ja kilpailuetua yhdistykselle.
Jatkossa mahdollisuutta asiakasprofiilien yhdistämiseen yhdistyksen varsinaiseen tietojärjes-telmään olisi hyvä tutkia. Markkinoiden tutkiminen esimerkiksi kahden vuoden päästä markki-natutkimuksen kautta on myös yksi jatkotutkimusaihe.