Asiakastyytyväisyystutkimus tilitoimiston asiakkaille sähköisen taloushallinnon käytöstä
Kuivalainen, Jenni (2019)
Kuivalainen, Jenni
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902061998
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902061998
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Tilitoimisto A:n asiakkaiden tyytyväisyyttä sähköisen taloushallinnon käyttöön ja tilitoimiston palveluihin. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin, mitä hyötyjä ja mitä haasteita asiakkaat ovat kokeneet sähköisen taloushallinnon käytöstä.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin Webropol-kysely- ja raportointijärjestelmää. Kyselylomake lähettiin 134 asiakkaalle sähköpostitse. Muistutusviestejä lähetettiin kaksi kertaa ennen vastausajan päättymistä, jotta vastausprosentti olisi korkeampi. Kyselyn vastausprosentti oli vain 39 %. Vastausten vähyyden vuoksi tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia.
Tutkimuksen tulos osoitti, että tilitoimisto A:n asiakkaat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä palveluihin ja he kokevat sähköisen taloushallinnon käytöstä olevan etuja. Tärkeimmiksi sähköisen taloushallinnon eduiksi koettiin paperittomuus, tehokkuus ja nopeus. Vain muutamat vastaajista olivat kokeneet haasteita tietoturvassa, käyttökatkoja tai ongelmia verkkoyhteyksien toimivuudessa. Sähköisen taloushallinnon käytön katsottiin parantavan toiminnan laatua ja tuottavuutta.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Tutkimuksessa käytettiin Webropol-kysely- ja raportointijärjestelmää. Kyselylomake lähettiin 134 asiakkaalle sähköpostitse. Muistutusviestejä lähetettiin kaksi kertaa ennen vastausajan päättymistä, jotta vastausprosentti olisi korkeampi. Kyselyn vastausprosentti oli vain 39 %. Vastausten vähyyden vuoksi tutkimuksen tulokset ovat suuntaa antavia.
Tutkimuksen tulos osoitti, että tilitoimisto A:n asiakkaat ovat pääosin hyvin tyytyväisiä palveluihin ja he kokevat sähköisen taloushallinnon käytöstä olevan etuja. Tärkeimmiksi sähköisen taloushallinnon eduiksi koettiin paperittomuus, tehokkuus ja nopeus. Vain muutamat vastaajista olivat kokeneet haasteita tietoturvassa, käyttökatkoja tai ongelmia verkkoyhteyksien toimivuudessa. Sähköisen taloushallinnon käytön katsottiin parantavan toiminnan laatua ja tuottavuutta.