Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Lahden ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

ELÄMÄÄ KYNÄN JA PAPERIN JÄLKEEN : Ylioppilaskokelaan tekniset valmiudet tuottaa kuvia biologian ensimmäisessä digitaalisessa ylioppilaskokeessa keväällä 2018

Tuulosniemi, Susan (2019)

 
Avaa tiedosto
Tuulosniemi_Susan.pdf (24.46Mt)
Lataukset: 


Tuulosniemi, Susan
Lahden ammattikorkeakoulu
2019
Creative Commons License
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041941
Tiivistelmä
Kehittämistehtäväni tavoite on selvittää, miten ylioppilaskokeen digitalisoituminen on teknisiltä ominaisuuksiltaan vaikuttanut kokelaan mahdollisuuksiin havainnollistaa, selventää tai täydentää koevastausta visuaalisin keinoin, erityisesti piirroskuvin.

Tapaustutkimuksessa käsittelen kevään 2018 biologian ensimmäistä digitaalista ylioppilaskoetta Suomessa. Lisäksi tarkastelen tekijöitä, jotka vaikuttavat kokelaan digitaalisiin valmiuksiin tuottaa tietoa visuaalisessa muodossa ja miksi tiedon visuaalinen esittäminen on ylipäätään tärkeää. Vertailen tuloksia biologian ylioppilaskokeisiin ennen kokeen digitalisoitumista. Vertailen maantieteen ja biologian opetussuunnitelmien TVT-sisältöjä sekä arvioinnin eroja ylioppilaskirjoituksissa. Lopuksi jään pohtimaan useasta näkökulmasta, kuinka opiskelijan TVT-valmiuksia voisi tulevaisuudessa parantaa.

Aineistona olen käyttänyt strukturoituja verkkohaastatteluja, ylioppilaskokelaiden koevastauksia ja verkossa käytyä keskustelua aiheesta. Tarkastelen työssäni neljää eri pääkaupunkiseudun lukiota.

Työssäni nousi esiin, että 43 % kyselyyn vastanneista ei ollut tyytyväisiä omiin TVT-taitoihinsa. 52 % koki, että piirustusohjelmien käyttö rajoitti heidän koevastauksiaan ja he olisivat täydentäneet vastauksia paperille, jos se olisi ollut mahdollista. Vastaajista 38 % koki, että ei pystynyt vastaamaan kaikkiin kysymyksiin taitotasoaan vastaavasti, koska piirustusohjelmien käyttö ei ollut sujuvaa. Piirtämistä vaativaan tehtävään vastattiin toiseksi vähiten kaikista biologian kokeen tehtävistä.

Digitaalisen piirtämisen TVT-taitojen opetus on pääosin biologian (ja maantieteen) opettajien vastuulla. Valtakunnallinen opetussuunnitelma ja koulukohtaiset TVT-suunnitelmat eivät juurikaan tue TVT-taitojen opetuksessa aineopettajien työtä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste