ELÄMÄÄ KYNÄN JA PAPERIN JÄLKEEN : Ylioppilaskokelaan tekniset valmiudet tuottaa kuvia biologian ensimmäisessä digitaalisessa ylioppilaskokeessa keväällä 2018
Tuulosniemi, Susan (2019)
Tuulosniemi, Susan
Lahden ammattikorkeakoulu
2019

Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902041941
Tiivistelmä
Kehittämistehtäväni tavoite on selvittää, miten ylioppilaskokeen digitalisoituminen on teknisiltä ominaisuuksiltaan vaikuttanut kokelaan mahdollisuuksiin havainnollistaa, selventää tai täydentää koevastausta visuaalisin keinoin, erityisesti piirroskuvin.
Tapaustutkimuksessa käsittelen kevään 2018 biologian ensimmäistä digitaalista ylioppilaskoetta Suomessa. Lisäksi tarkastelen tekijöitä, jotka vaikuttavat kokelaan digitaalisiin valmiuksiin tuottaa tietoa visuaalisessa muodossa ja miksi tiedon visuaalinen esittäminen on ylipäätään tärkeää. Vertailen tuloksia biologian ylioppilaskokeisiin ennen kokeen digitalisoitumista. Vertailen maantieteen ja biologian opetussuunnitelmien TVT-sisältöjä sekä arvioinnin eroja ylioppilaskirjoituksissa. Lopuksi jään pohtimaan useasta näkökulmasta, kuinka opiskelijan TVT-valmiuksia voisi tulevaisuudessa parantaa.
Aineistona olen käyttänyt strukturoituja verkkohaastatteluja, ylioppilaskokelaiden koevastauksia ja verkossa käytyä keskustelua aiheesta. Tarkastelen työssäni neljää eri pääkaupunkiseudun lukiota.
Työssäni nousi esiin, että 43 % kyselyyn vastanneista ei ollut tyytyväisiä omiin TVT-taitoihinsa. 52 % koki, että piirustusohjelmien käyttö rajoitti heidän koevastauksiaan ja he olisivat täydentäneet vastauksia paperille, jos se olisi ollut mahdollista. Vastaajista 38 % koki, että ei pystynyt vastaamaan kaikkiin kysymyksiin taitotasoaan vastaavasti, koska piirustusohjelmien käyttö ei ollut sujuvaa. Piirtämistä vaativaan tehtävään vastattiin toiseksi vähiten kaikista biologian kokeen tehtävistä.
Digitaalisen piirtämisen TVT-taitojen opetus on pääosin biologian (ja maantieteen) opettajien vastuulla. Valtakunnallinen opetussuunnitelma ja koulukohtaiset TVT-suunnitelmat eivät juurikaan tue TVT-taitojen opetuksessa aineopettajien työtä.
Tapaustutkimuksessa käsittelen kevään 2018 biologian ensimmäistä digitaalista ylioppilaskoetta Suomessa. Lisäksi tarkastelen tekijöitä, jotka vaikuttavat kokelaan digitaalisiin valmiuksiin tuottaa tietoa visuaalisessa muodossa ja miksi tiedon visuaalinen esittäminen on ylipäätään tärkeää. Vertailen tuloksia biologian ylioppilaskokeisiin ennen kokeen digitalisoitumista. Vertailen maantieteen ja biologian opetussuunnitelmien TVT-sisältöjä sekä arvioinnin eroja ylioppilaskirjoituksissa. Lopuksi jään pohtimaan useasta näkökulmasta, kuinka opiskelijan TVT-valmiuksia voisi tulevaisuudessa parantaa.
Aineistona olen käyttänyt strukturoituja verkkohaastatteluja, ylioppilaskokelaiden koevastauksia ja verkossa käytyä keskustelua aiheesta. Tarkastelen työssäni neljää eri pääkaupunkiseudun lukiota.
Työssäni nousi esiin, että 43 % kyselyyn vastanneista ei ollut tyytyväisiä omiin TVT-taitoihinsa. 52 % koki, että piirustusohjelmien käyttö rajoitti heidän koevastauksiaan ja he olisivat täydentäneet vastauksia paperille, jos se olisi ollut mahdollista. Vastaajista 38 % koki, että ei pystynyt vastaamaan kaikkiin kysymyksiin taitotasoaan vastaavasti, koska piirustusohjelmien käyttö ei ollut sujuvaa. Piirtämistä vaativaan tehtävään vastattiin toiseksi vähiten kaikista biologian kokeen tehtävistä.
Digitaalisen piirtämisen TVT-taitojen opetus on pääosin biologian (ja maantieteen) opettajien vastuulla. Valtakunnallinen opetussuunnitelma ja koulukohtaiset TVT-suunnitelmat eivät juurikaan tue TVT-taitojen opetuksessa aineopettajien työtä.