”Mun Tarina” : Tyttöjen kokemuksia luovan toiminnan ryhmään osallistumisesta
Kaltia, Liisa; Tirkkonen, Lea (2019)
Kaltia, Liisa
Tirkkonen, Lea
Laurea-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902062013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902062013
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli luoviin menetelmiin pohjautuvan Mun Tarina ryhmän suunnittelu ja toteutus yhteistyössä Espoon Tyttöjen Talon kanssa. Espoon Tyttöjen Talon toiminta on sosiaalista nuorisotyötä, joka on suunnattu tytöille, naisille ja sellaiseksi itsensä kokeville. Opinnäytetyö toteutettiin osana jalkautuvan monikulttuurisen tyttötyön Sorella-kehittämishanketta. Sorellan toiminnan tarkoituksena oli kehittää eri kulttuuritaustoista tuleville tytöille ja nuorille naisille toimintaa heidän asuinympäristöissään.
Ryhmätoiminnalla pyrittiin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin tukemalla heidän itsetuntemuksensa kasvua, kehittämällä heidän vuorovaikutustaitojaan ja tarjoamalla turvallista ohjattua ryhmätoimintaa. Tavoitteena oli lisäksi kerätä tietoa osana Sorellaa toteutetun ryhmän sovellettavuudesta jalkautuvaan tyttötyöhön.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui seitsemästä ryhmäkerrasta, joissa toiminta rakentui taidetyöskentelyn ympärille. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ryhmään osallistuneiden 12-14 -vuotiaiden tyttöjen kokemuksia luovien menetelmien käytöstä vuorovaikutusta lisäävänä tekijänä ja olivatko kokemukset samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa.
Työn teoreettisena perustana olivat tyttötyön lähtökohdat, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys ja luovien menetelmien mahdollisuudet vuorovaikutuksen tukemisessa. Osallistuvan havainnoinnin avulla kerättiin tietoa tyttöjen kokemuksista ryhmään osallistumisesta. Arvioinnissa sovellettiin laadullisen tutkimuksen piirteitä. Aineisto koostui havainnoinnista, ryhmässä syntyneistä kuvista ja ryhmään osallistuneilta saaduista palautteista.
Johtopäätösten perusteella luovat menetelmät auttoivat turvallisen ja luottamuksellisen ilmapiirin synnyssä ja mahdollistavat uuden oivaltamisen. Luovat menetelmät tukevat ryhmäytymistä ja tuovat iloa.
Taidelähtöinen työskentely sopii sukupuoli- ja kulttuurisensitiiviseen työhön, jossa mahdollistetaan normeista vapaata kohtaamista. Mun Tarina ryhmä on toteutettavissa nuorille sosiaalisten taitojen harjoittelemiseen sukupuolesta riippumatta.
Ryhmätoiminnalla pyrittiin vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin tukemalla heidän itsetuntemuksensa kasvua, kehittämällä heidän vuorovaikutustaitojaan ja tarjoamalla turvallista ohjattua ryhmätoimintaa. Tavoitteena oli lisäksi kerätä tietoa osana Sorellaa toteutetun ryhmän sovellettavuudesta jalkautuvaan tyttötyöhön.
Opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostui seitsemästä ryhmäkerrasta, joissa toiminta rakentui taidetyöskentelyn ympärille. Opinnäytetyössä tarkasteltiin ryhmään osallistuneiden 12-14 -vuotiaiden tyttöjen kokemuksia luovien menetelmien käytöstä vuorovaikutusta lisäävänä tekijänä ja olivatko kokemukset samansuuntaisia aiempien tutkimusten kanssa.
Työn teoreettisena perustana olivat tyttötyön lähtökohdat, sukupuoli- ja kulttuurisensitiivisyys ja luovien menetelmien mahdollisuudet vuorovaikutuksen tukemisessa. Osallistuvan havainnoinnin avulla kerättiin tietoa tyttöjen kokemuksista ryhmään osallistumisesta. Arvioinnissa sovellettiin laadullisen tutkimuksen piirteitä. Aineisto koostui havainnoinnista, ryhmässä syntyneistä kuvista ja ryhmään osallistuneilta saaduista palautteista.
Johtopäätösten perusteella luovat menetelmät auttoivat turvallisen ja luottamuksellisen ilmapiirin synnyssä ja mahdollistavat uuden oivaltamisen. Luovat menetelmät tukevat ryhmäytymistä ja tuovat iloa.
Taidelähtöinen työskentely sopii sukupuoli- ja kulttuurisensitiiviseen työhön, jossa mahdollistetaan normeista vapaata kohtaamista. Mun Tarina ryhmä on toteutettavissa nuorille sosiaalisten taitojen harjoittelemiseen sukupuolesta riippumatta.