Asiakkuuden päättäminen rahoitusalan yrityksessä x
Laakso, Riikka (2010)
Laakso, Riikka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810805
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052810805
Tiivistelmä
Tämän tutkimus- ja kehittämishankkeen tarkoituksena oli tuottaa rahoitusalan yritykselle x toimintasuunnitelma asiakkuuden loppumista varten. Työn tarkoituksena oli lisätä yrityksen tietämystä asiakkuuden loppumisesta ja esittää yritykselle tapoja kerätä tietoa asiakkuuden loppumisesta. Tavoitteena oli luoda toimintamalli, joka kertoo, miten asiakkuuttaan päättävien asiakkaiden kanssa tulisi toimia.
Teoreettisena tavoitteena oli kuvata asiakaslähtöistä liiketoimintamallia ja asiakkuuden johtamista. Erityisesti on kiinnitetty huomiota asiakkuuden elinkaaren päätösvaiheeseen. Tavoitteena oli muodostaa kokonaisuus, joka tukee toiminnallista osuutta. Tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puhelimitse toteutettuna teemahaastatteluna. Tutkimukseen osallistui 15 rahoitusalan yrityksen x entistä asiakasta.
Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin kaksi vaihtoehtoista tapaa toimia asiakkuuden päättämistilanteessa. Tietoa asiakkuuden päättymisestä voidaan kerätä jatkuvasti asiakastilanteissa. Toisena vaihtoehtona on toteuttaa tiedonkeruu määräajoin tapahtuvana puhelinhaastatteluna.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että yrityksen tulee pitää huolta asiakkaistaan asiakkuuden elinkaaren eri vaiheissa. Asiakkuutta tulee johtaa oikeaan suuntaan, jotta asiakkuus voi kehittyä. Asiakassuhteen päättyessä tulee pitää huolta siitä, että asiakkuus päätetään tyylikkäällä tavalla.
Jatkotutkimusaiheeksi esitettiin noin parin vuoden päästä tehtävää tutkimusta, jossa selvitetään, miten asiakkuuden loppumisesta on saatu kerättyä tietoa. Tutkimuksessa voitaisiin selvittää, mitä rahoitusalan yritys x on saanut selville ja miten saatua tietoa on hyödynnetty liiketoiminnassa.
Teoreettisena tavoitteena oli kuvata asiakaslähtöistä liiketoimintamallia ja asiakkuuden johtamista. Erityisesti on kiinnitetty huomiota asiakkuuden elinkaaren päätösvaiheeseen. Tavoitteena oli muodostaa kokonaisuus, joka tukee toiminnallista osuutta. Tutkimuksellinen osio toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin puhelimitse toteutettuna teemahaastatteluna. Tutkimukseen osallistui 15 rahoitusalan yrityksen x entistä asiakasta.
Teoreettisen viitekehyksen ja tutkimuksen tulosten perusteella muodostettiin kaksi vaihtoehtoista tapaa toimia asiakkuuden päättämistilanteessa. Tietoa asiakkuuden päättymisestä voidaan kerätä jatkuvasti asiakastilanteissa. Toisena vaihtoehtona on toteuttaa tiedonkeruu määräajoin tapahtuvana puhelinhaastatteluna.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että yrityksen tulee pitää huolta asiakkaistaan asiakkuuden elinkaaren eri vaiheissa. Asiakkuutta tulee johtaa oikeaan suuntaan, jotta asiakkuus voi kehittyä. Asiakassuhteen päättyessä tulee pitää huolta siitä, että asiakkuus päätetään tyylikkäällä tavalla.
Jatkotutkimusaiheeksi esitettiin noin parin vuoden päästä tehtävää tutkimusta, jossa selvitetään, miten asiakkuuden loppumisesta on saatu kerättyä tietoa. Tutkimuksessa voitaisiin selvittää, mitä rahoitusalan yritys x on saanut selville ja miten saatua tietoa on hyödynnetty liiketoiminnassa.