dc.contributor.author | Vakkila, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2019-02-12T12:05:58Z | |
dc.date.available | 2019-02-12T12:05:58Z | |
dc.date.issued | 2019 | |
dc.identifier.uri | URN:NBN:fi:amk-201902122231 | |
dc.identifier.uri | http://www.theseus.fi/handle/10024/160447 | |
dc.description.abstract | Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä yksityisen päiväkotiketjun yhden päiväkotiyksikön kanssa. Tavoitteena oli luoda päiväkodin henkilökunnan käyttöön työkalu, joka tukee lapsilähtöistä ryhmätoiminnan suunnittelua ja dokumentointia. Työkalu nimettiin Appariksi.
Kehittämistyö perustui päiväkotiyksikön henkilökunnalta kerättyyn aineistoon. Aineistonkeruun keskeisinä teemoina olivat pienryhmätoiminta, lapsilähtöisyys toiminnan suunnittelussa, toiminnan suunnittelu ja dokumentointi. Perustana käytettiin valtakunnallisia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita.
Aineisto kerättiin havainnoimalla, kyselyillä sekä avoimilla haastatteluilla. Apparia testattiin käytännössä ja henkilökunta antoi siitä palautetta.
Työkalun kehittämistyö ei varsinaisesti onnistunut. Kehittämistyön prosessi oli kuitenkin hyödyllinen kaikille osapuolille. | fi |
dc.description.abstract | The thesis was made in cooperation with a day-care center which is part of a private chain of kindergartens. The goal was to create a tool for the staff that supports a child-focused approach to planning and documenting a group activities. A tool was named as Appari.
The development work was based on the material collected from the kindergarten staff. The central themes in these documents were group activities for small groups, child-focused operational planning, planning of the operations and documentation. The principles of the early childhood education and care (EHEC) were used as the foundtion.
The material was collected by observation, questionnaries and open interviews during the development process. The tool was tested in practice and the staff gave feedback.
The development work of a tool was not succesful. Even though the process did not succeed in providing a functional tool, it did develop the communications within the community of staff members. | en |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.rights | All rights reserved | |
dc.title | Päiväkodin pienryhmätoiminnan suunnittelua ja dokumentointia parantava kehittämistyö | fi |
dc.type.ontasot | fi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis| | |
dc.identifier.dscollection | 10024/266 | |
dc.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.contributor.organization | Laurea-ammattikorkeakoulu | |
dc.subject.keyword | Dokumentointi | |
dc.subject.keyword | lapsilähtöisyys | |
dc.subject.keyword | pienryhmätoiminta | |
dc.subject.keyword | suunnittelu | |
dc.subject.keyword | varhaiskasvatus | |
dc.subject.degreeprogram | fi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences| | |
dc.subject.discipline | Sosiaalialan koulutusohjelma | |