Näytä suppeat kuvailutiedot

Päiväkodin pienryhmätoiminnan suunnittelua ja dokumentointia parantava kehittämistyö

Vakkila, Jenni (2019)

dc.contributor.authorVakkila, Jenni
dc.date.accessioned2019-02-12T12:05:58Z
dc.date.available2019-02-12T12:05:58Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.uriURN:NBN:fi:amk-201902122231
dc.identifier.urihttp://www.theseus.fi/handle/10024/160447
dc.description.abstractOpinnäytetyö tehtiin yhteistyössä yksityisen päiväkotiketjun yhden päiväkotiyksikön kanssa. Tavoitteena oli luoda päiväkodin henkilökunnan käyttöön työkalu, joka tukee lapsilähtöistä ryhmätoiminnan suunnittelua ja dokumentointia. Työkalu nimettiin Appariksi. Kehittämistyö perustui päiväkotiyksikön henkilökunnalta kerättyyn aineistoon. Aineistonkeruun keskeisinä teemoina olivat pienryhmätoiminta, lapsilähtöisyys toiminnan suunnittelussa, toiminnan suunnittelu ja dokumentointi. Perustana käytettiin valtakunnallisia varhaiskasvatussuunnitelman perusteita. Aineisto kerättiin havainnoimalla, kyselyillä sekä avoimilla haastatteluilla. Apparia testattiin käytännössä ja henkilökunta antoi siitä palautetta. Työkalun kehittämistyö ei varsinaisesti onnistunut. Kehittämistyön prosessi oli kuitenkin hyödyllinen kaikille osapuolille.fi
dc.description.abstractThe thesis was made in cooperation with a day-care center which is part of a private chain of kindergartens. The goal was to create a tool for the staff that supports a child-focused approach to planning and documenting a group activities. A tool was named as Appari. The development work was based on the material collected from the kindergarten staff. The central themes in these documents were group activities for small groups, child-focused operational planning, planning of the operations and documentation. The principles of the early childhood education and care (EHEC) were used as the foundtion. The material was collected by observation, questionnaries and open interviews during the development process. The tool was tested in practice and the staff gave feedback. The development work of a tool was not succesful. Even though the process did not succeed in providing a functional tool, it did develop the communications within the community of staff members.en
dc.language.isofin
dc.publisherLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.rightsAll rights reserved
dc.titlePäiväkodin pienryhmätoiminnan suunnittelua ja dokumentointia parantava kehittämistyöfi
dc.type.ontasotfi=AMK-opinnäytetyö|sv=YH-examensarbete|en=Bachelor's thesis|
dc.identifier.dscollection10024/266
dc.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.contributor.organizationLaurea-ammattikorkeakoulu
dc.subject.keywordDokumentointi
dc.subject.keywordlapsilähtöisyys
dc.subject.keywordpienryhmätoiminta
dc.subject.keywordsuunnittelu
dc.subject.keywordvarhaiskasvatus
dc.subject.degreeprogramfi=Sosiaaliala|sv=Sociala området|en=Social Sciences|
dc.subject.disciplineSosiaalialan koulutusohjelma


Tiedostot

Thumbnail

Viite kuuluu kokoelmiin:

Näytä suppeat kuvailutiedot