Laadun kehittäminen alaraaja-amputoidun asiakkaan protetisaatioprosessissa
Jääskeläinen, Heli (2019)
Jääskeläinen, Heli
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142340
Tiivistelmä
Alaraaja-amputoidun asiakkaan protetisointiprosessin monimutkaisuus todentuu asiakkaalle ja terveydenhuollon ammattilaisille epätietoisuutena prosessin eri vaiheista ja niissä tapahtuvista asioista sekä proteesin saamiseen kuluvan ajan suurena vaihteluna.
Kehittämistyön tavoitteena oli lyhentää alaraajaproteesin saamiseen kuluvaa aikaa sekä vakioida ja yhtenäistää alaraajan protetisointiin johtavia toimenpiteitä ja käytänteitä Siun soten alueella. Tarkoituksena on löytää uusia näkökulmia laadukkaan protetisaation toteuttamiseksi ymmärtämällä ja kehittämällä proteesin saamiseen johtavaa prosessia.
Kehittämistyössä laadun kehittämistä tehtiin Lean Six Sigma Black Belt koulutuksen kautta saadun ongelmanratkaisustrategian ja tilastollisen prosessinohjauksen menetelmillä. Kehittämisen taustateoriana oli jatkuvan parantamisen Demingin laatuympyrä. Kehittämisprojektiin osallistui esimiehiä ja työntekijöitä kaikista asiakasprosessin vaiheista. Laadunjohtamista lähestyttiin lean-ajattelun, ISO 9000 standardin, Demingin johtamisperiaatteiden ja tilastollisen prosessin ohjauksen näkökulmista.
Kehittämistyön tuloksena visualisoitiin monitoimijainen alaraaja-amputoidun asiakkaan protetisointiprosessi. Prosessin visualisoinnin lisäksi prosessista tunnistettiin laatuun vaikuttavia tekijöitä joista osa standardoitiin. Toimintaprosessi kokonaisuutena vakioitiin jatkuvan parantamisen mahdollistamiseksi. Kolmen havainnon perusteella proteesin saamiseen kuluva aika ei lyhentynyt aiemmasta. Jatkossa nyt vakioitua prosessia tulee edelleen seurata proteesin saamiseen kuluvan ajan ja prosessissa ilmenevien poikkeamien suhteen. Tarvittaessa tulee käynnistää uusia parannustoimenpiteitä.
Kehittämistyön tavoitteena oli lyhentää alaraajaproteesin saamiseen kuluvaa aikaa sekä vakioida ja yhtenäistää alaraajan protetisointiin johtavia toimenpiteitä ja käytänteitä Siun soten alueella. Tarkoituksena on löytää uusia näkökulmia laadukkaan protetisaation toteuttamiseksi ymmärtämällä ja kehittämällä proteesin saamiseen johtavaa prosessia.
Kehittämistyössä laadun kehittämistä tehtiin Lean Six Sigma Black Belt koulutuksen kautta saadun ongelmanratkaisustrategian ja tilastollisen prosessinohjauksen menetelmillä. Kehittämisen taustateoriana oli jatkuvan parantamisen Demingin laatuympyrä. Kehittämisprojektiin osallistui esimiehiä ja työntekijöitä kaikista asiakasprosessin vaiheista. Laadunjohtamista lähestyttiin lean-ajattelun, ISO 9000 standardin, Demingin johtamisperiaatteiden ja tilastollisen prosessin ohjauksen näkökulmista.
Kehittämistyön tuloksena visualisoitiin monitoimijainen alaraaja-amputoidun asiakkaan protetisointiprosessi. Prosessin visualisoinnin lisäksi prosessista tunnistettiin laatuun vaikuttavia tekijöitä joista osa standardoitiin. Toimintaprosessi kokonaisuutena vakioitiin jatkuvan parantamisen mahdollistamiseksi. Kolmen havainnon perusteella proteesin saamiseen kuluva aika ei lyhentynyt aiemmasta. Jatkossa nyt vakioitua prosessia tulee edelleen seurata proteesin saamiseen kuluvan ajan ja prosessissa ilmenevien poikkeamien suhteen. Tarvittaessa tulee käynnistää uusia parannustoimenpiteitä.