Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Saimaan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tietojohtamisella tulokseen – tunnuslukuja Eksoten akuuttitulosyksikön henkilöstöresursseista ja tehtävämääristä

Heino, Meeri; Lintunen, Marjut (2019)

 
Avaa tiedosto
HeinoLintunen.pdf (1.977Mt)
Lataukset: 


Heino, Meeri
Lintunen, Marjut
Saimaan ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902162396
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä analysoidaan Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiiri (Eksote) akuutin tulosyksikön sairaalan ulkopuolisten toimijoiden henkilöstöresursseja eri toimijoiden viisi tyypillisintä asiakaskäyntiä / tehtävää, keskeisimmät eroavaisuudet osaamisessa sekä henkilöstöresurssien korreloimisen asiakaskäyntien / tehtävien kanssa. Tietojen analyysin ja tulosten myötä tuotettiin tilastoihin pohjautuvaa tietoa toimeksiantajalle jatkokehittämistä varten. Tilastoista analysoidusta tiedosta käytetään yleisesti termiä tietojohtaminen, joka on sosiaali- ja terveysalalla vielä uusi asia. Työllä tavoitellaan Eksoten akuuttitulosyksikön tietojohtamisen laadun, kustannustehokkuuden ja vaikuttavuuden kehittämistä.

Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Aineisto saatiin Eksoten raportointitiimiltä neljän kuukauden ajalta (elo-marraskuu 2017). Aineisto sisälsi tiedot Eksoten akuutti tulosyksikön toimijoista, TeHoSa, ensihoito ja liikkuva päivystysyksikkö, koko Eksoten alueelta. Aineistoa analysoitiin tutkimustehtävien mukaisesti. Tutkimustehtävinä selvitettiin 1) henkilöstöresurssit Eksoten alueella sairaalan ulkopuolella tuotettavissa päivystyksellisissä sekä sairaanhoidollisissa palveluissa, 2) eri toimijoiden tyypillisimmät tehtävä- / asiakaskäynnit, 3) eri toimijoiden keskeisimmät eroavaisuudet osaamisessa sekä 4) kuinka nykyiset henkilöstöresurssit korreloivat tehtävä - /asiakaskäyntien kanssa.

Aineisto järjesteltiin ja analysointiin Excel- ohjelmalla. Tulokset visualisoitiin Prezi- kuvauksena toimeksiantajalle. Näiden pohjalta suunniteltiin Excel-pohjainen tietojohtamisen työkalu esimiestyötä helpottamaan, tunnuslukujen analysointiin ja tiedolla johtamiseen. Opinnäytetyön tärkeimpänä tuloksena havaittiin, että laadukkaaseen tietojohtamiseen pääsemiseksi tulee panostaa tarkkaan ja samanmuotoiseen tilastointiin. Tietojohtaminen tulee nähdä hyötyä tuottavana tekijänä johdolle, työntekijälle ja asiakkaalle.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste