Organisaatiomuutos ja muutosjohtaminen toimihenkilöiden kokemana : Case Yritys X
Koskela, Kari (2019)
Koskela, Kari
Lahden ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142346
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902142346
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tarkastella Yritys X:n toimihenkilöiden kokemuksia heitä kohdan-neesta organisaatiomuutoksesta ja sen johtamisesta. Tarkoituksena oli selvittää, kuinka toimi-henkilöt olivat kokeneet muutoksen ja sen onnistumisen. Tavoitteena oli löytää kehityskoh-teita, joita Yritys X voisi hyödyntää tulevissa muutoshankkeissa. Toimeksiantajayritys on pe-rustettu Suomessa 1900-luvun alussa ja se erikoistuu puutuoteteollisuuteen.
Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tekijä haastatteli Yritys X:n toimihenkilöitä hyödyntäen Webropol-nimistä kysely- ja tiedonkeruuohjelmaa. Kyselyssä vastattiin nimettömänä ennalta laadittuihin avoimiin kysymyksiin, jotka käsittelivät muutosta ja sen johtamista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta, että muutoksen toteutuksessa ei ollut onnis-tuttu halutulla tavalla. Muutoksen suunnittelu ei ollut riittävää, ja se heijastui myöhemmin muu-toksen eri osa-alueissa. Isoimpana ongelmana oli ollut se, että muutosta seurasi epävarmuus ja sekaannus vastuualueista ja siitä, mitkä tehtävät kuuluivat kenellekin.
Tulosten perusteella kehitysehdotuksiksi nousivat muutoksen parempi suunnittelu, viestinnän laadun kehittäminen ja muutokseen osallistaminen.
Opinnäytetyö suoritettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön tekijä haastatteli Yritys X:n toimihenkilöitä hyödyntäen Webropol-nimistä kysely- ja tiedonkeruuohjelmaa. Kyselyssä vastattiin nimettömänä ennalta laadittuihin avoimiin kysymyksiin, jotka käsittelivät muutosta ja sen johtamista.
Tutkimuksen tulosten perusteella voitiin todeta, että muutoksen toteutuksessa ei ollut onnis-tuttu halutulla tavalla. Muutoksen suunnittelu ei ollut riittävää, ja se heijastui myöhemmin muu-toksen eri osa-alueissa. Isoimpana ongelmana oli ollut se, että muutosta seurasi epävarmuus ja sekaannus vastuualueista ja siitä, mitkä tehtävät kuuluivat kenellekin.
Tulosten perusteella kehitysehdotuksiksi nousivat muutoksen parempi suunnittelu, viestinnän laadun kehittäminen ja muutokseen osallistaminen.