Videopelihahmon liikkumisen suunnittelu ja toteutus
Honkakoski, Jyri (2019)
Honkakoski, Jyri
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902182431
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli videopelihahmon liikkumisen suunnittelu ja toteutus. Tavoitteena oli tutkia, millaiset asiat vaikuttavat hahmon liikkumiseen ja millainen liikkuminen soveltuu eri pelityyleihin. Työssä suunniteltiin ja toteutettiin videopelihahmon liikkuminen yhdelle pelityylille käyttäen tutkittuja menetelmiä ja Unreal Engine 4 -pelimoottoria.
Teoriaosuudessa perehdyttiin tunnettuihin videopeleihin ja videopelihahmoihin eri pelityyleittäin. Tutkittiin, miten hahmon ulkonäkö ja eri pelityylit vaikuttavat videopelihahmojen liikkumiseen ja sen suunnitteluun. Katsottiin pelituntumaa ja sen osa-alueita: reaaliaikaista ohjausta, pelin simulaatioota ja viimeistelyä. Otettiin selvää, mitä piirteitä on hyväntuntuisella hahmon liikkumisella. Tutkittiin, kuinka animaatiot parantavat hahmon liikkumista ja sen tuntua.
Suunnittelussa on keskeistä huomioida pelityyli ja hahmon ulkonäkö. Videopelihahmon liikkumisen tulee tukea hahmon ulkonäköä ja pelin tyyliä. Hyväntuntuisen hahmon liikkumisen piirteitä ovat helppo ohjattavuus ja sulavat animaatiot liikutettavalla hahmolla.
Suunnitteluosuuden jälkeen perehdyttiin hahmon liikkumisen toteutukseen. Verrattiin eri pelimoottoreita, niiden työkaluja ja muita eroavaisuuksia. Katsottiin, miten nämä eroavaisuudet vaikuttavat hahmon liikkumisen toteutukseen.
Projektiosuudessa suunniteltiin ja toteutettiin tasoloikka-pelityylille soveltuva korkealaatuinen ja hyväntuntuinen liikkuminen, jossa hyödynnettiin teoriaosuudessa tutkittuja menetelmiä ja osa-alueita. Opinnäytetyötä voi hyödyntää videopelihahmon liikkumisen suunnittelussa.
Teoriaosuudessa perehdyttiin tunnettuihin videopeleihin ja videopelihahmoihin eri pelityyleittäin. Tutkittiin, miten hahmon ulkonäkö ja eri pelityylit vaikuttavat videopelihahmojen liikkumiseen ja sen suunnitteluun. Katsottiin pelituntumaa ja sen osa-alueita: reaaliaikaista ohjausta, pelin simulaatioota ja viimeistelyä. Otettiin selvää, mitä piirteitä on hyväntuntuisella hahmon liikkumisella. Tutkittiin, kuinka animaatiot parantavat hahmon liikkumista ja sen tuntua.
Suunnittelussa on keskeistä huomioida pelityyli ja hahmon ulkonäkö. Videopelihahmon liikkumisen tulee tukea hahmon ulkonäköä ja pelin tyyliä. Hyväntuntuisen hahmon liikkumisen piirteitä ovat helppo ohjattavuus ja sulavat animaatiot liikutettavalla hahmolla.
Suunnitteluosuuden jälkeen perehdyttiin hahmon liikkumisen toteutukseen. Verrattiin eri pelimoottoreita, niiden työkaluja ja muita eroavaisuuksia. Katsottiin, miten nämä eroavaisuudet vaikuttavat hahmon liikkumisen toteutukseen.
Projektiosuudessa suunniteltiin ja toteutettiin tasoloikka-pelityylille soveltuva korkealaatuinen ja hyväntuntuinen liikkuminen, jossa hyödynnettiin teoriaosuudessa tutkittuja menetelmiä ja osa-alueita. Opinnäytetyötä voi hyödyntää videopelihahmon liikkumisen suunnittelussa.