Ohjelmistorobotiikan hyödyntäminen Valtorin asiakastuen prosesseissa
Hartikainen, Pekka (2019)
Hartikainen, Pekka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192516
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192516
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Valtorin Asiakastuki- ja Käyttövaltuudet-yksiköiden prosessien tehostamisen mahdollisuutta ohjelmistorobotiikan avulla. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan automatisoitavissa olevia prosessien manuaalisia työvaiheita sekä laatimaan tiekartta ohjelmistorobotiikan käyttöönottoon etenemiseen.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin monimenetelmäinen tapaustutkimus, joka toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yksiköiden esimiehiä sekä osallistamalla yksiköiden henkilöstöä työpajatyöskentelyyn. Kehittämistyössä hyödynnettiin tutkimuksista ja kirjallisuudesta hankittua tietoa ohjelmistorobotiikasta sekä sen käyttömahdollisuuksista.
Tutkimustyössä tunnistettiin yksiköiden prosessien työvaiheista 33 kehityskohdetta, joista priorisoitiin ohjelmistorobotiikan kokeiluvaiheeseen viisi toteuttamiskelpoisinta kohdetta ja suunniteltiin käyttöönoton etenemisen tiekartta. Kehittämistyössä saatujen kokemusten perusteella automatisoitaviksi sopivien työvaiheiden tunnistaminen sekä automatisoinnilla saavutettavien hyötyvaikutuksien arvioiminen on jatkossa helpompaa. Kehittämistyössä havaittiin, että ohjelmistorobotiikan tuloksellinen hyödyntäminen edellyttää henkilöstön ohjelmistorobotiikan syvällisemmän osaamisen lisäämistä sekä ohjelmistorobotiikan osaamiskeskuksen muodostamista toimeksiantajan organisaatioon. Tämän kehittämistyön tulokset ja kehittämistyön aikana kasvanut yksiköiden henkilöstön osaaminen ovat hyödynnettävissä tulevassa ohjelmistorobotiikan tiekartan toimeenpanovaiheessa.
Opinnäytetyön lähestymistavaksi valittiin monimenetelmäinen tapaustutkimus, joka toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Tutkimus toteutettiin haastattelemalla yksiköiden esimiehiä sekä osallistamalla yksiköiden henkilöstöä työpajatyöskentelyyn. Kehittämistyössä hyödynnettiin tutkimuksista ja kirjallisuudesta hankittua tietoa ohjelmistorobotiikasta sekä sen käyttömahdollisuuksista.
Tutkimustyössä tunnistettiin yksiköiden prosessien työvaiheista 33 kehityskohdetta, joista priorisoitiin ohjelmistorobotiikan kokeiluvaiheeseen viisi toteuttamiskelpoisinta kohdetta ja suunniteltiin käyttöönoton etenemisen tiekartta. Kehittämistyössä saatujen kokemusten perusteella automatisoitaviksi sopivien työvaiheiden tunnistaminen sekä automatisoinnilla saavutettavien hyötyvaikutuksien arvioiminen on jatkossa helpompaa. Kehittämistyössä havaittiin, että ohjelmistorobotiikan tuloksellinen hyödyntäminen edellyttää henkilöstön ohjelmistorobotiikan syvällisemmän osaamisen lisäämistä sekä ohjelmistorobotiikan osaamiskeskuksen muodostamista toimeksiantajan organisaatioon. Tämän kehittämistyön tulokset ja kehittämistyön aikana kasvanut yksiköiden henkilöstön osaaminen ovat hyödynnettävissä tulevassa ohjelmistorobotiikan tiekartan toimeenpanovaiheessa.