Teatteri Helsinki yhdistys ry:n markkinoinnin kehittäminen sosi-aalisessa mediassa
Ålander, Noora; Mahlamäki, Soila (2019)
Ålander, Noora
Mahlamäki, Soila
Laurea-ammattikorkeakoulu
2019
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192486
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201902192486
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehittämistyö. Opinnäytetyön tarkoituksena oli teatterin näkyvyyden ja tunnettavuuden edistäminen. Työn tavoitteena oli laatia markkinointisuunnitelma toimeksiantajana toimivalle Teatteri Helsinki yhdistys ry:n markkinointiin sosiaalisessa mediassa.
Markkinointisuunnitelman kehittämisessä pyrittiin käytännönläheiseen lähestymistapaan. Lisäksi markkinointisuunnitelma rajattiin resurssien mukaisesti vain kahteen kanavaan, jotka ovat Facebook ja Instagram. Siksi opinnäytetyö tarkastelee näitä kanavia ja niiden tarjoamia markkinointimahdollisuuksia.
Tutkimusmetodina opinnäytetyössä hyödynnettiin netnografista tutkimusta, jossa kohdeyrityksiä tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta. Sen avulla pystyttiin selvittämään toimeksiantajan markkinoinnillinen lähtötilanne sosiaalisessa mediassa verrattuna muihin tutkittuihin teattereihin. Netnografisen tutkimuksen avulla saatuja tietoja hyödynnettiin markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyölle asetettu tavoite saavutettiin ja kehittämistyön tuotoksena saatiin laadittua markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajan toiveet pystyttiin opinnäytetyön avulla toteuttamaan ja toimeksiantaja on todennut markkinointisuunnitelman hyödyntävän liiketoimintaansa. Markkinointisuunnitelma on otettu käyttöön teatterin toiminnassa.
Markkinointisuunnitelman kehittämisessä pyrittiin käytännönläheiseen lähestymistapaan. Lisäksi markkinointisuunnitelma rajattiin resurssien mukaisesti vain kahteen kanavaan, jotka ovat Facebook ja Instagram. Siksi opinnäytetyö tarkastelee näitä kanavia ja niiden tarjoamia markkinointimahdollisuuksia.
Tutkimusmetodina opinnäytetyössä hyödynnettiin netnografista tutkimusta, jossa kohdeyrityksiä tarkasteltiin asiakkaan näkökulmasta. Sen avulla pystyttiin selvittämään toimeksiantajan markkinoinnillinen lähtötilanne sosiaalisessa mediassa verrattuna muihin tutkittuihin teattereihin. Netnografisen tutkimuksen avulla saatuja tietoja hyödynnettiin markkinointisuunnitelman laatimisessa.
Opinnäytetyölle asetettu tavoite saavutettiin ja kehittämistyön tuotoksena saatiin laadittua markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajan toiveet pystyttiin opinnäytetyön avulla toteuttamaan ja toimeksiantaja on todennut markkinointisuunnitelman hyödyntävän liiketoimintaansa. Markkinointisuunnitelma on otettu käyttöön teatterin toiminnassa.
